HOŞ GELDİNİZ, DOĞRU YERDESİNİZ

ترجمه و آموزش زبان ترکی (استانبولی، راهنمایی گردش در ترکیه و ایران، رصدها و نظرهای شخصی

امکان صدور اقامت توریستی ترکیه دیگر وجود ندارد


سلیمان سویلو, وزیر کشور ترکیه به صورت رسمی اعلام کرد: از 10 فوریه امسال, درخواست اقامت یک ساله توریستی

اتباع خارجی که برای نخستین بار وارد ترکیه می شوند, رد شده است.

آقای سویلو همچنین درباره کسب اقامت توریستی با خرید املاک با ارزش زیر 400 هزار دلار نیز گفت: مجوز اقامت برای

خرید خانه هایی با ارزش زیر 75 هزار دلار در شهر های بزرگ, و 50 هزار دلار در شهر های کوچک صادر نخواهد شد.

البته وزیر کشور تصریح کرد که این یک قانون موقت است و در صورت لزوم اصلاح خواهد شد.

آقای سویلو ادامه داد: وزارت کشور ترکیه به منظور جلوگیری از قراردادهای اجاره جعلی برای اتباع خارجی, شرط تایید قرار

داد در دفتر اسناد رسمی (noter) بوسیله مالک را الزامی کرده است. علاوه بر این, ساز و کار سیستم بیمه خدمات

درمانی اتباع خارجی نیز تغییراتی کرده تا بار احتمالی بر دوش سیستم سلامت ترکیه تحمیل نشود.

وزیر کشور ترکیه نیز به مواردی که به گفته او«سواستفاده از اجازه اقامت است» اشاره کرده و «ویزای تحصیلی» و «ویزای

درمان» را از بیشترین مواردی که با بهره گیرفتن از آن اجازه اقامت را دور میزنند خواند و تصریح کرد: دولت تدابیری اتخاذ

کرده تا اگر شخصی برای تحصیل به ترکیه آمده, بلافاصله پس از پایان دوره, کشور را ترک کند.

به گفته آقای سویلو: اگر شخصی برای درمان به ترکیه سفر می کند و مقیم می شود نیز بلافاصله پس از پایان دوره درمان

از خاک ترکیه خارج شود.

بنا بر گفته وی : در صورت خارج شدن فرد از هدف اقامتی خود, راه های ماندن او برای ماندن در خاک ترکیه سد خواهد شد .

آقای سویلودر بخش دیگر سخان خود بیان داشت که وضعیت مهاجرت در سراسر جهان به حالت اضطراری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه سیاست مهاجرتی خود را از آغاز سال 2011 تدوین کرده, گفت: کمپ هایی مخصوص

پناهجویان در خارج و هم داخل کشور ایجاد شده است, اطلاعات فردی و تاریخ ورود هر یک از کسانی که به کشور می آیند

ثبت و اقدامات پزشکی و بهداشتی برای آنها انجام می شود.

سویلو در ادامه گفت: از سال 2021 موج مهاجرتی جدید از افغانستان نیز پدید آمدمهاجران به ایران و از آنجا به ترکیه و

سپس به اروپا می روند.

وی افزود: تا امروز از ورود 2میلیون و 626 هزار و 170 نفر به ترکیه در مرزها جلوگیری به عمل آمد و یک میلیون 246 هزار

مهاجر نیز طی شش سال اخیر در داخل کشور بازداشت شده اند.

وی تاکید کردکه از این تعداد 361 هزار و 740 نفر را به کشور خود بازگردانده ایم. 101 هزار نفر از آنها به سازمان بین المللی

برای اخذ پناهندگی اقدام کردند. وی همچنین متذکر شد که در 6 سال گذشته 667 هزار نفر از این تعداد وارد اروپا شده

اند. سلیمان سویلو گفت: 506 هزار نفر نیز به صورت داوطلبانه به سوریه بازگشتند.

 

ادامه مطلب
پنجشنبه 26 خرداد 1401

فاصله شهرهای ایران و ترکیه تا آنتالیا


در محبوبیت آنتالیا نزد گردشگران ایرانی و خارجی شکی نیست. هر ساله بسیاری از گردشگران با خودروی شخصی، تورهای زمینی و هوایی و دریایی به این شهر ساحلی سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های دریای مدیترانه لذت ببرند و پس از آن‌ از سایر شهرها و مناطق ترکیه نیز دیدن کنند. اگر بخواهید برنامه ترکیبی بچینید، شاید اولین سوالی که به ذهنتان می‌رسد این باشد که فاصله آنتالیا از شهرهای معروفی مثل استانبول، تهران، تبریز و آنکارا چقدر است؟

به ویژه اگر تا کنون تجربه سفر به آنتالیا را نداشته‌اید، توضیحاتی که در این متن آورده شده است، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.


قبل از پرداختن به جزئیات و فاصله آنتالیا تا دیگر نقاط، بد نیست نگاهی به موقعیت آنتالیا، مناطق معروف آن و فرودگاهش بیندازیم. آنتالیا با مساحت حدودی 20 هزار کیلومتر مربع یکی از 5 استان بزرگ ترکیه است که در جنوب غربی کشور و در جوار دریای مدیترانه قرار گرفته است؛ استانی که فاصله قابل توجهی تا ایران دارد و اگر قصد دارید با خودرو شخصی یا تورهای زمینی به آن سفر کنید دست کم 40 تا 45 ساعت در راه خواهید بود (از مبدا تهران). آن‌هایی هم که با هواپیما به آنتالیا سفر می‌کنند بد نیست بدانند که فرودگاه بین المللی آنتالیا نیز در 13 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر آنتالیا قرار گرفته است.


شهر آنتالیا بعد از تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان در سالهای اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده و جمعیت آن در سه دهه اخیر تقریباَ دو برابر شده و به حدود یک و نیم میلیون نفر رسیده است. فرودگاه آنتالیا یکی از پرترافیکترین فرودگاههای ترکیه و منطقه بوده و حدود چهار میلیون نفر در سال 2019 از طریق این فرودگاه پرواز کرده اند.
آب و هوای مدیترانه ای آنتالیا و قابل گردش بودن آن در چهار فصل سال جذابیت خاصی به این شهر بخشیده است.


فاصله استانبول تا آنتالیا
برای طی کردن فاصله استانبول تا آنتالیا، راه‌های بسیاری دارید. مسافت زمینی بین آنتالیا تا استانبول حدود 700 کیلومتر است. اگر با اتوبوس سفر کنید به طور میانگین 12 ساعت و اگر با خودرو سفر کنید، حدود 9 ساعت در مسیر خواهید بود. در استانبول، پروازهای آنتالیا از دو فرودگاه انجام می‌شود. پروازهای فرودگاه سبیها گوکچن به آنتالیا 464 کیلومتر و پروازهای فرودگاه استانبول به آنتالیا 485 کیلومتر را طی می‌کنند. پروازهای استانبول تا آنتالیا حدود یک ساعت و ربع طول می‌کشد.




فاصله آنکارا تا آنتالیا
فاصله آنتالیا تا آنکارا در پروازهای مستقیم حدود 406 کیلومتر است و به طور میانگین یک ساعت طول می‌کشد. اما اگر بخواهید این مسافت را از طریق پیچ و خم جاده‌ها طی کنید، باید حدود 541 کیلومتر را بپیمایید. مدت زمان سفر جاده‌ای از آنکارا تا آنتالیا با ماشین حدود 7 ساعت و با اتوبوس حدود 9 ساعت طی می‌شود. مسیر راه آهن مستقیم از آنکارا به آنتالیا وجود ندارد، امّا شما می‌توانید تا قونیه با قطار سریع السیر سفر کنید و پس از آن با استفاده از اتوبوس وارد آنتالیا شوید. در این صورت (بدون احتساب معطلی بین ایستگاه قطار تا حرکت اتوبوس) در عرض 3 و نیم الی 4 ساعت در آنتالیا خواهید بود.


فاصله وان تا آنتالیا
کم بودن فاصله وان از شهرهای ایران و ترکیه باعث شده است که این شهر هر ساله میزبان ایرانیان بسیاری باشد. فاصله وان از نزدیکترین نقطه مرزی در استان آذربایجان غربی (رازی- خوی) حدود یکصد کیلومتر است. اگر بعد از سفر به وان قصد سفر به آنتالیا داشتید، باید بدانید که پرواز‌های بین این دو شهر به طور میانگین مسافت 1210 کیلومتری را طی می‌کنند که حداقل 2 ساعت طول می‌کشد. فاصله وان تا آنتالیا در سفرهای زمینی حدود 1425 کیلومتر است و مدت زمان طی کردن آن با اتومبیل حدود 17 ساعت و اتوبوس حدود 25 ساعت است. البته دقت کنید که با توجه شرایط آب و هوایی و وضعیت جاده‌ها ممکن است مدت زمانی که در مسیر هستید تغییر کند.

 

فاصله آنتالیا از تهران
فاصله آنتالیا از تهران نیز حدود 1700 کیلومتر است. اگر آن را با خودرو طی کنید به طور میانگین 28 ساعت و اگر با اتوبوس طی کنید، حدود 45 ساعت در راه خواهید بود.


فاصله آنتالیا از تبریز
فاصله خطی آنتالیا از تبریز نیز حدود 1380 کیلومتر است، اما فاصله این دو شهر در پروازهای غیر مستقیم بیشتر می‌شود و بسته به تعداد توقف ممکن است 5 الی 9 ساعت طول بکشد. رانندگی از آنتالیا تا تبریز حدود 1739 کیلومتر است که اگر آن را با خودرو طی کنید به طور میانگین 22 ساعت و اگر با اتوبوس طی کنید، حدود 35 ساعت در راه خواهید بود.

 

ادامه مطلب
پنجشنبه 26 خرداد 1401

طولانی ترین مسیر راه پیمایی در طبیعت


این مسیر 550 کیلومتری در مدت زمانی مانند 25 الی 40 روز قابل پیمودن است.
طولانی ترین مسیر راه‌پیمایی ترکیه نام خود را لیکیه یکی از معروفترین مناطق عهد عتیق گرفته است. لیکیه نام شبه جزیره تکه واقع در بین خلیج‌های امروزی آنتالیا و فتحیه است. در کشور لیکیه که اولین کشور دموکراتیک در تاریخ بشر است، بیست و سه شهر وجود داشت. چنین تخمین زده می‌شود که جمعیت آن در عهد عتیق دویست هزار نفر بود. زیرا در اتحاد لیکیه شهرهای بسیار مهم و بااحتشامی وجود داشت. برخی از این شهرها امروزه به یک پاتوق در مراکز گردش‌گری تبدیل شده و از برخی نیز تنها بقایایی که تنها علاقه‌مندان به علم باستان شناسی و تاریخ در تلاش کشف آنها هستند، بجا مانده است. لیکیه اولین مسیر پیاده‌روی طولانی ترکیه با مسافت 550 کیلومتری امکان پی‌گیری ردپای تمدن عتیق لیکیه را فراهم می‌سازد. اینجا مسیری مملو از سورپرایزهاست که طبیعت و تاریخ و جنگل و دریا در هم ادغام شده‌اند. افرادی‌که موفق به پیمودن کلیه این مسافت 550 کیلومتری گردند، می‌توانند ده‌ها تن رنگ‌های سبز و آبی را دیده و از شانس کشف خلیج‌های ساکت و دنج برخوردار شوند. پیمودن تمامی این راه طولانی و پر فراز و نشیب البته که کار آسانی نیست. به همین خاطر با توجه به تاریخ‌های مختلف مسیرهای متفاوتی تعیین شده است. اگر در اولویت شما مسیری وجود دارد می‌توانید این مسیر را انتخاب کرده و اوقات خوبی را در حین طی آن سپری کنید. شما شاید ترجیح بدهید که آن خلیج‌های بی‌مانند و پر احتشام را از ارتفاعات بلند تماشا کنید و شاید هم بخواهید تا شنزارها کمپ بزنید. شاید علاقه‌مند باشید تا لابلای بقایای اماکن عتیق بگردید و شاید هم بخواهید داخل جنگل سرسبز مملو از رایحه گل‌ها حضور داشته باشید کلیه این گزینه‌ها به ذوق و سلیقه شما بستگی دارد.

 

مسیر راه‌پیمایی لیکیه در اصل از یک سری راه‌های مستقل متشکل است که در دوره روم شهرها را به یکدیگر متصل می کرد. این اولین مسیر راه پیمایی طولانی ترکیه با دنبال کردن رد پای راه‌های دوره امپراطوری روم و راه‌های تنگ و باریک قدیمی بوجود آمده است. هر سال حدود 30 هزار نفر در این مسیر پیاده روی می‌کنند. البته که نه تمامی این راه. زیرا پیمودن تمامی این راه 550 کیلومتری در یک‌جا مستلزم وقف زمانی بین 25 الی 40 روز با یک هماهنگی و برنامه خوب است. اگر تجربه چندانی در زمینه پیاده روی ندارید به شما توصیه می‌کنیم تا مسیرهای چند روزه را ترجیح دهید. راه لیکیه با استفاده از سیستم بین‌المللی علامت گذاری شده و لوحه‌های زرد رنگ نصب شده در چهار راه‌ها و خطوط به رنگ سفید و سرخ در راه‌های خاکی راهنمای کسانی است که پیاده روی می‌کنند. در راه لیکیه بغیر از تابستان در هر فصلی از سال می‌‍توان پیاده روی کرد. زیرا مدیترانه دارای اقلیمی معتدل است. به گفته کارشناسان باید به بارش باران دقت کرد زیرا موجب لغزندگی زمین شده و این نیز می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی در صعود به بلندی‌ها و یا پائین آمدن از ارتفاعات گردد.

 

راه لیکیه یکی از طولانی‌ترین و بهترین مسیرهای راهپیمایی جهان است. در حین پیمودن این راه گذرتان به شهرهای عتیق معروف و حتی شهرهایی که قبلا نامشان را نشنیده‌اید. برخی‌ها در وضعیت خوب و سالمی قرار داشته و برخی‌ها نیز به خرابه مبدل شده و تنها بقایایی از آنها بجا مانده است. شهر مغروقه " Aperlai " و خرابه‌های آن، میرا که بابانوئل در آنجا چشم از جهان فرو بست ، با گورهای صخره ای معروف ، شهر عتیق " Andriake " ، شهر " Phellos " مملو از گورهای تاریخی، بقایای شهر سیمنا و البته که شهرهای باستانی خانتوس و لتون که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو جای دارند، تنها برخی از شهرهای عتیقی هستند که در حین راهپیمایی در راه لیکیه می‌توانید با آنها مواجه شوید. در مسیر راه پیمایی لیکیه تنها برای راه پیمایی بلکه برای شنا کردن و یا حمام آفتاب گرفتن نیز گزینه‌های متفاوتی وجود دارد. دریای زیبا و جادویی الو دنیز، خلیج بی‌نظیر کاباک، شنزار پاتارا یکی از طولانی ترین پلاژهای جهان ، خلیج " Adrasan " که بسان بهشت سحرآمیزی است و ده‌ها خلیج بکر و دست نخورده دیگر . علاقه مندان به کوهنوردی نیز در این مسیر می‌توانند به کوه تاحتالی ، کوه الیمپوس و کوه سوسوز با جنگ‌های مملو از درختان سرو صعود کرده و در ژرف دره های تکیراوا، قبرس و ساکلی کنت در قله کوه‌ها و یا پرتگاه‌ها به اوج شور و هیجان برسند. فانوس دریایی گلی دنیا زیباترین فانوس دریایی ترکیه در دماغه تاشلیک، سازه دلی کمر که شاهکار مهندسی اعصار عتیق است، اولوبورون قدیمی ترین کشتی مغروقه جهان و گدازه کیمرا در شهر زیبای چرالی در بین سورپرایازهایی است که در مسیر راه‌پیمای لیکیه می‌توانید با آن‌ها مواجه شوید.

ادامه مطلب
دوشنبه 23 خرداد 1401

سلامت جسمانی انسان با سلامت فکر در ارتباط مستقیم است


ویژگی‌هایی که بر روابط اجتماعی ما و همچنین رفتارهای ما تأثیر می‌گذارد، بر سلامت مغز ما نیز تأثیر دارد. بنابراین، آیا می توانیم با رفتارهایمان از سلامت مغز خود محافظت کنیم؟
در میان توصیه‌هایی که برای رسیدن به سن سالم و به حداقل رساندن مشکلات سلامتی ارائه می‌شود، عوامل زیادی مانند ورزش، تغذیه سالم و خواب منظم وجود دارد. بنابراین، برای محافظت از سلامت مغز خود چه باید کنیم؟ طبق یک مطالعه مشخص شده است که ویژگی‌های ما تأثیرات بسیار مهمی بر سلامت مغز دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که برای سلامت مغزمان باید به رفتار خود و همچنین تغذیه توجه کنیم.

"هر چه بکارید درو می‌کنید..."

اگر واکنش‌های ما به رویدادها با خشم، پرخاشگری و رنجش تغذیه شود، این احساسات می‌توانند بر سلامت مغز و همچنین اختلالات روانی تأثیر بگذارند زیرا باعث افزایش اضطراب در مغز می‌شوند. علاوه بر این، این روند می‌تواند به زوال عقل منجر شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی، برخی از ویژگی‌های شخصیتی ممکن است در ظهور "اختلالات شناختی خفیف" در سنین بعدی موثر باشد. این مطالعه بررسی می‌کند که چگونه سه ویژگی کلیدی شخصیت – وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی و روان‌رنجورخویی - باعث زوال شناختی در افراد می‌شود.

ویژگی‌های شخصیتی بر مبارزه فرد با استرس تأثیر می‌گذارد. بر اساس تحقیقات، این افراد با اضطراب، عصبانیت و احساس ناامنی به زندگی نگاه می‌کنند. افراد وظیفه‌شناس سطح بالایی از نظم و انضباط شخصی دارند. برونگراها نیز به عنوان مشتاق زندگی و اجتماعی توصیف می‌شوند.

خوش‌نیت و اجتماعی بودن می‌تواند اضطراب را کاهش دهد.

دکتر مهربان دال‌کران دورموش، دانشیار روانپزشک بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی حیدرپاشا نمونه، می‌گوید که اضطراب و نگرانی، هم به مغز و هم به بدن ما آسیب می‌رساند.

«شخصیت‌های روان‌رنجور بیشتر مضطرب هستند. همچنین می‌توان گفت این افراد دچار بی‌ثباتی عاطفی هستند. این را برای کسانی می گویم که این احساس را در سطح بالاتر تجربه می‌کنند: اضطراب واقعاً هم برای مغز و هم برای بدن ما مضر است.

زیرا بسیاری از فرآیندهای التهابی عصبی، یعنی تغییرات سلولی، باعث ایجاد تغییراتی در مغز در سطح گیرنده در سطح سلول می شود. استرس و کورتیزول با اضطراب و نگرانی افزایش می یابد. این باعث آسیب به مغز و بدن می شود. و می‌تواند زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را فراهم کند که دیابت و فشار خون شناخته‌شده‌ترین آنها هستند.

 

داشتن یک شخصیت برونگرا می‌تواند از زوال عقل محافظت کند

کارشناسان می‌گویند روابط اجتماعی، داشتن شخصیت برون‌گرا و خوش‌نیت از ما در برابر زوال عقل محافظت می‌کند. با این حال، سازگار نبودن، سریع تحت تأثیر قرار گرفتن، بسیار حساس بودن به روابط بین فردی، به عبارت دیگر داشتن شخصیت روان‌رنجور، ما را از اجتماعی، فعال و سازنده بودن باز می‌دارد و در نتیجه بیشتر مستعد زوال عقل خواهیم بود.

"سازگاری باعث می‌شود در جامعه پایدارتر باشیم. اختلال شناختی در واقع اولین قدم قبل از زوال عقل و فراموشی است که در سنین بالا رخ می‌دهد. بیشتر به عنوان آلزایمر شناخته می‌شود که ما آن را زوال عقل می‌نامیم.

دکتر دورموش که می‌گوید با بزرگ‌نمایی در ذهن، جنبه‌های منفی این بیماری‌ها را تجربه می‌کنیم، فرمول این اثر را اینگونه توضیح می‌دهد:

ما یک خلق و خوی داریم، یک شخصیت. بله، بعضی چیزها فطری هستند و ما نمی توانیم آنها را تغییر دهیم. اما ما می توانیم رفتار خود را تغییر دهیم. تغییر تفکر، انگیزه، غریزه برای ما بسیار دشوار است. اما ما رفتار خود را می‌توانیم آگاهانه تغییر دهیم، وقتی می‌دانیم برای ما خوب نیست و به هر حال باید آن را تغییر داد.

کارهایی که هم برای دیگران و هم برای خودمان انجام می‌دهیم باید اجتماعی‌تر، خوش‌نیت‌تر و با دل بازتر باشند. داشتن مرزهای بسیار واضح می‌تواند برای فرد مضر باشد. در واقع هدف ما این است که فردی انعطاف‌پذیر باشیم. و اگر مشکلی جدی داریم، البته، انجام یک فرآیند روان درمانی و دریافت حمایت از یک متخصص مفید خواهد بود.

 

ادامه مطلب
دوشنبه 23 خرداد 1401

تدابیر امنیتی شدید برای جلوگیری از ورود غیرقانونی از مرز ایران


نیروهای امنیتی ترکیه تدابیر امنیتی شدیدی برای مقابله با مهاجرتهای غیرقانونی در مرز وان با ایران اتخاذ کرده‌اند.
تدابیر امنیتی شدید برای جلوگیری از ورود غیرقانونی از مرز ایران
نیروهای امنیتی و مرزبانی ترکیه برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و فعالیت قاچاقچیان و تروریست‌ها در استان وان واقع در مرز ایران تدابیر امنیتی را به بالاترین سطح رسانده‌اند.

نیروهای امنیتی با اقدامات احتیاطی مختلف در وان که طولانی‌ترین مرز با ایران را دارد، با فعالیت‌های گشت زنی خود خط مرزی را به طور مداوم کنترل می‌کنند.

آنان با استفاده از دوربین‌های حرارتی، حسگرهای حساس به حرکت، دوربین‌های دید در شب و هواپیماهای بدون سرنشین، منطقه را تحت نظر دارند.

در حالی که کماندوها، ژاندارمری، پلیس عملیات ویژه و گاردهای امنیتی به صورت شبانه روزی در خط مرزی خدمت می‌کنند، تیم‌های فرماندهی گارد ساحلی نیز در دریاچه وان با قایق به گشت زنی می‌پردازند.

به گفته مقامات محلی تاکنون چهل کیلومتر از ساخت دیوار امنیتی 295 کیلومتری خط مرزی استان وان به پایان رسیده و 233 کیلومتر نیز خندق حفر شده است.

با اقدامات انجام شده در سال جاری از تردد 47 هزار و 403 مهاجر غیرقانونی از مرزها جلوگیری شده و نیروهای امنیتی 6805 تن از آنان را دستگیر کرده و به  تحویل داده‌اند.

ادامه مطلب
دوشنبه 23 خرداد 1401

هشت تغییر در عادات ایرانی پس از مهاجرت به ترکیه

 

-   صرفه جویی در مخارج و مدیریت هزینه ها: در مدت زمانی که به دریافت اقامت در ترکیه, و شروع پروسه زندگی در ترکیه, اشتغال دارید لزوم صرفه جویی در مخارج و مدیریت هزینه ها را بصورت ملموسی احساس خواهید کرد. صرفه جویی ها در بخش های مختلف از هزینه انرژی گرفته تا هزینه رستوران شروع میشود. بخشی از علت مربوط به احساس گرانی هزینه ها در ترکیه خواهد بود در حالیکه در واقع ترکیه هزینه ها به نسبت امکانات و رفاهی که به شما عرضه می کند کشور گرانی محسوب نمی شود. تا شما به این نکته برسید زمان می برد و این مساله ای روانی است و تا زمانی که درآمدتان به پول کشور مقصد نباشد این کار ادامه پیدا میکند و طبیعتا چون تبدیل این رقم به ریال عدد بزرگی میشود راهی جز صرفه جویی باقی نمی ماند. در این مدت شاید برخورد راحتتر ترکیه ایها با هزینه های موجود برایتان عجیب به نظر برسد! بعد از مدتی از شدت این صرفه جوییها کاسته می شود ولی بهتر سعی کنید این پروسه را به مدیریت هزینه ها تبدیل کنید.

-   پرهیز از هزینه های غیر ضرور و دوری از تجملات: شاید برای بسیاری از ایرانیان که در داخل کشور زندگی میکنند، با هر سطح از تمکن مالی، برخی از خریدها را تنها بتوان جزو تجملات به حساب آورد. مثل نوع دکوراسیون منزل، خرید گوشی یا ماشین آخرین مدلو برخی لوازم خانگی و غیره. در حالیکه در ترکیه با توجه به دوری از محیطها و جمعهای ایرانی و فک و فامیل نیازی به این خریدها احساس نخواهید کرد. این موضوع با دیدن عدم توجه ترکیه ایها به اینگونه مسائل حتی در میان خود بصورت فرهنگ جدید و خوبی درخواهد آمد. با اقامت در ترکیه, وزندگی در ترکیه, متوجه میشوید که این موارد اینجا بسیار پیش پا افتاده است و عملا طی زمان کوتاهی به بوته فراموشی سپرده میشود و‌زندگی بسیار ساده و فارغ از چنین تجملاتی را میتوانید تجربه کنید. شما ممکن است حتی با گوشیهای تخته آجری نوکیای قدیمی نیز آنهم در دست تجّار ترک مواجه شوید! می توانید مطمئن باشید که در ژاپن هم اینگونه است. البته گوشیهای چند ده میلیونی هم همه جا خواهید دید ولی منظور از این سخن عدم توجه غیرایرانیان به تجملات است.

-   واقعگرایی و میل به زندگی با کیفیت: پس از مدتی اقامت در ترکیه, و شروع پروسه زندگی در ترکیه, شما بخودی خود میل به واقعگرایی پیدا می کنید. این واقعگرایی غیر از آن چیزی است که در ایران بعنوان واقعگرایی می پنداشتید! واقعگرایی منظور acemalisi واقعگرایی است و نه هیچ چیز دیگر! شما از داستانهای حماسی، تاریخ با تعابیر خوشایند خود!، جوکها و حتی نگاه تحقیر و مسخرآمیز به مسائل روز اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی دور خواهید شد و سیر زندگی در ترکیه, شما را به زندگی با کیفیت روز هدایت خواهد کرد. تاریخ ملموس که جریان آن در ترکیه به شکل پرافتخار ادامه دارد شما را از تفکر در گذشته های دور و احیاناً اوهام دور خواهد کرد. در ترکیه شما با سیر زندگی به آن صورت که در جهان جریان دارد آشنا خواهید شد و این چیزی خارج از انتخاب شما خواهد بود.

-   اخلاق تجاری: با اقامت در ترکیه, و کار و زندگی در ترکیه ,و بخصوص شروع زندگی‌ کاری در بین شهروندان ترکیه جدی بودن کار را بسیار شدیدتر و‌ حرفه ای تر از ایران درک خواهید کرد. وجدان کاری و لزوم اولویت دادن به کار یا ارائه خدمات با کیفیت و درست در ترکیه نیز از جمله ویژگیهایی است که با زندگی در میان ترکیه ایها اغلب بصورت خودبخود کسب خواهید کرد. با هر کسی که صحبت میکنید اولین چیزی که از شما میپرسد این است که کارتان چیست. اینجا نیز مثل خیلی از کشورهای دیگر هر فرد خانواده پس از رسیدن به سن 18 سالگی به بازار کار هدایت میشود تا بتواند هزینه های خود را پوشش دهد. و اساسا به دلیل اینکه با کار کردن افراد میتوانند دارای کارت اعتباری شده و خرید اقساطی انجام دهند، تمام جوانها مایلند هر چه سریعتر مشغول به کار شوند. اخلاق تجاری که شما در ترکیه با آن آشنا می شوید به شما لزوم ضرر کردن (اگر معنی آنرا ضرر بگذاریم) در برخی برهه ها را توجیه خواهد کرد. شما به اهمیت سرمایه گذاری از طریق زمان و اخلاق نیز پی می برید.

-   پیدا کردن کار یا شروع تجارت و درآمد کسب کردن در کشور خارجی امری بسیار لذت بخش تر از ایران میباشد و برای ایرانیانی که تازه مهاجرت کرده اند این امر بسیار حیاتی به نظر می رسد. Acemalisi در مطلبی (تمام کارهایی که می توانید در ترکیه انجام دهید) به صورت کلی به کارهایی که می توانید در ترکیه انجام دهید اشاره کرده است. تاسیس شرکت، اداره مغازه، کار در یک شرکت، کارخانه، کارگاه یا مغازه و غیره به تناسب مهارتهای خود و یا انواع کار از طریق اینترنت در ترکیه فراهم است. پس از مهاجرت نمیتوان انتظار داشت که جایگاهی که در وطن خود داشته ایم را از روز اول در کشور مقصد نیز بدست آوریم. بنابراین سعی و تلاش مضاعف میطلبد تا به درآمد برسیم. بخاطر همین هم هست که پیدا کردن کار و رسیدن به درآمد به عنوان میوه این صبر و  تلاش شیرین است. فقط باید صبور و درستکار بود.

-   عادت به خرید از برندها: پس از مدتی اقامت در ترکیه, و شروع پروسه زندگی در ترکیه, به خرید کردن و ‌بخصوص خرید کردن از برندها عادت میکنید. این موضع البته با موضوع صرفه جویی در تناقض نخواهد بود. با مدیریت هزینه ها شما این عادت را در خود خواهید یافت! وجود ۳۹۶ مجتمع تجاری و پراکندگی آنها در همه مناطق استانبول, و طرحهای مختلف تخفیفی برندها باعث ایجاد انگیزه خرید در ترکیه, برای دارندگان اقامت ترکیه, و کسانی که این کشور را به عنوان مقصد زندگی خود انتخاب کرده اند میشود. در ترکیه تمامی برندها به راحتی در دسترس شما قرار دارند و شما میتوانید مطمئن باشید که از نمایندگی اصل آنها خریداری می کنید. علاوه بر این، قیمت این محصول اورجینالی که خریداری میکنید بسیار پایین تر از قیمت همان محصول در ایران است. اگر در موقع حراج به این نمایندگی ها بروید بهترین برندها را با قیمتهای بسیار مناسب می توانید خرید کنید و این عین مدیریت در هزینه ها و صرفه جویی خواهد بود.

-   عادت به صرف غذا در کافه ها و رستوران ها: وجود کافه ها و رستوران های با تنوع های غذایی مختلف باعث ایجاد عادت صرف غذا در بیرون از خانه هست. البته به وجود آمدن این عادت را نمیتوان تنها به دلیل تنوع غذایی این کافه ها دانست. در ترکیه فرهنگ کافه نشینی وجود دارد. کافه های بسیار زیادی با فواصل بسیار کوتاه از یکدیگر و در واقع در اغلب اوقات دیوار به دیوار هم بنا شده اند. بر خلاف ایران که شاید اکثر رستوران ها و یا کافی شاپ ها در فضای بسته هستند و جایگاهی به صورت بالکن یا باغچه ندارند، در ترکیه مردم به شدت خواهان صرف وقت در کافه هایی هستند که دارای فضای باز و باغچه هستند. حتی سبک خانه های بالکن دار را بیشتر می پسندند و مایلند قسمتی از زمان خود را در بالکن یا باغچه منزل خود دور هم بنشینند و گپ بزنند و البته اغلب سیگاری دود کنند و گاها تخته نرد و یا سایر بازی هایی از این دست بازی کنند و خلاصه زمانی را در جمع بگذرانند. شما هم وقتی به این کشور سفر می کنید دوری از خانواده و خویشاوندان مزید بر علت میشود که مخصوصا غروب ها که در خانه ماندن برایتان بیش از هر زمان دیگر دلگیر میشود، به کافه ای در نزدیکی محل زندگی و یا کار خود بروید و کمی سر خود را با نشستن در این کافه ها گرم کنید.

ادامه مطلب
چهارشنبه 18 خرداد 1401

اقامت و زندگی در آنکارا


آنکارا شهری است با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت با تاریخی دیرین. این شهر که تا یکصد سال پیش قصبه ای در اعماق آناتولی بود امروزه پایتخت کشور جمهوری ترکیه است. ویژگیهای اصلی آنکارا  عبارتند از:

این شهر پایتخت جمهوری ترکیه است.

دومین شهر پرجمعیت ترکیه است.

شهری مامور و کارمندنشین محسوب می شود.

مرکز ثقل ترکیه از نظر پراکندگی جمعیت است.

اینک به هرکدام از این موارد اندکی بیشتر می پردازیم: آنکارا پایتخت ترکیه است. این شهر از حدود یک قرن پیش یعنی زمان تاسیس جمهوری ترکیه عنوان پایتختی ترکیه را بر عهده دارد. علت انتخاب آن به عنوان پایتخت قرار گرفتن این شهر در تقریباً مرکز جغرافیایی ترکیه و بخصوص مرکز ثقل پراکندگی جمعیت در این کشور بوده است. در سال 1923 جمهوری ترکیه به عنوان وارث امپراتوری عثمانی در حالی تاسیس شد که حاکمیت ترکان بر نود درصد از قلمرو سابق از دست رفته بود و در سرتاسر خاورمیانه، شبه جزیره بالکان، شبه جزیره عربستان، سواحل شرقی مدیترانه، بین النهرین و شمال آفریقا کشورهای پرشماری در تحت الحمایگی یکی از کشورهای غربی سربرآورده بودند. آنکارا که در سال 1923 میلادی قصبه ای متوسط الحال محسوب می شد و جزو شهرهای بزرگ و اصلی ترکیه نیز بشمار نمی رفت، امروز با پشت سر گذاشتن شهرهای مهمی مثل ازمیر، آدانا، بورسا، قونیه و آنتپ در جایگاه دوم فهرست پرجمعیتترین شهرهای ترکیه قرار گرفته است.

آنکارا شهری تجاری یا گمرکی و یا صنعتی محسوب نمی شود. این شهر شهر کارمندان دولتی، دیپلماتها، نظامیان بالارتبه و دانشجویان است. بیش از نصف جمعیت آنکارا شامل عناصر فوق الذکر می شوند که به این شهر ماهیت و فضای زندگی خاصی بخشیده اند.

آنکارا شهر ارزانتری نسبت به استانبول، آنتالیا و حتی بورسا می باشد. در مقابل زندگی در شهرهایی مثل اسکی شهیر، ازمیر، سامسون، ارزروم و وان ارزانتر از آنکارا است. یعنی گذران امور زندگی در این شهرها چنین نسبتی باهم دارند که با میانگین درآمدها نیز ارتباط دارد.

آنکارا بیش از آنکه مرکز جغرافیایی ترکیه باشد (مرکز جغرافیایی کشور مستطیل شکل ترکیه شهر کایسری/قیصریه است) مرکز ثقل جمعیت این کشور است. تنها جهت شمالغرب بدلیل اشباع بیش از حد استانبول کمی سنگینتر می نماید!

 آنکارا در ترکیه همزمان نام یک استان و نیز مرکز این استان است و البته موضوع سخن ما شهر آنکاراست. شهر آنکارا خود از شهرستانهای (مناطق شهری) اتی مسگوت با 290 هزار نفر جمعیت، آلتین داغ با 364 هزار نفر جمعیت، ماماک با 560 هزار نفر جمعیت، چانکایا با 840 هزار نفر جمعیت، پورساکلار با 120 هزار نفر جمعیت، کئچی اؤرن با 850 هزار نفر جمعیت، یئنی محله با 620 هزار نفر جمعیت و سینجان با 480 هزار نفر جمعیت تشکیل می شود. ارتفاع آنکارا از سطح دریا بین 850 متر (دره اولوس تا سینجان) تا 900 متر (ارتفاعات مسکونی در بخشهای حاشیه ای ماماک، یئنی محله و اتی مسگوت) است.

شهر قدیمی آنکارا درواقع عبارت است از محلات اولوس، قلعه و صحیه واقع در منطقه شهری آلتین داغ. چانکایا محلات و خیابانهای خوب آنکارا را شامل می شود. محلات سئیران باغلاری، خیابان تونالی، بلوار آتاتورک، میدان قیزیل آی و آنیت قبیر در این منطقه شهری واقع شده است. بخشهایی از کئچی اؤرن و ماماک نیز نزدیک به مرکز شهر واقع شده اند. سینجان شامل چندین محله جمع آمده بصورت شهرکی بزرگ در شمال آنکارا واقع شده و اندکی با پیکره اصلی شهر فاصله دارد. منطقه شهری پورساکلار و بخشهایی از کئچی اورن، آلتین داغ، یئنی محله و ماماک شامل محلات حاشیه نشین آنکارا هستند. محلات کناری اتی مسگوت وضعیت نسبتاً بهتری نسبت به محلات دیگر حاشیه ای دارند. روستاهای آشاغی یورتچو و یوخاری یورتچو واقع در شمالغرب آنکارا امروزه به مثابه شهرکهای مدرن جزو منطقه شهری اتی مسگوت به حساب می آیند از این جمله اند. در حالیکه در محلات حاشیه آنکارا واحدهایی با قیمتهای زیر 350 هزار لیره نیز قابل ابتیاع هستند، در شهرکهای فوق الاشاره با قیمتهایی نزدیک به همین ارقام می توانید واحد بهتری بخرید.

acemalisi البته انتخاب و اقامت در هیچکدام از این محلات را پیشنهاد نمی کند. اقامت در این محلات مستلزم آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ اقشار کم درآمد ترکیه است.

در بررسی مناطق و محلات آنکارا گزارش فوربس را مورد استناد قرار داده ایم. گزارش فوربس بر اساس فروشهای انجام یافته در 30 شهر بزرگ ترکیه تهیه شده است. در گزارش فوربس به ترقی شهر در جهات غرب و شمالغرب اشاره شده است. منطقه شهری اتی مسگوت و پورساکلار دارای بیشترین درصد رشد بوده اند. محلات اریامان، باتی کنت و الوان کنت جزو این محلات بوده اند. منطقه شهری چانکایا از این نظر (درصد رشد) در مرحله دوم دیده می شود. البته قیمتها در چانکایا تا به امروز بالاترین در آنکارا بوده است.

یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب محل زندگی فاصله محل از امکانات اداری، تحصیلی، تفریحی، بهداشتی و مراکز خرید شهر می باشد. از این لحاظ بی تردید میدان قیزیل آی در رتبه نخست قرار می گیرد. چهارراه صحیّه و منطقه اولوس در رتبه های بعدی واقع می شوند. مراکز خرید آنکامال و قیزیل آی، دانشگاههای انکارا، غازی، حاجت تپه، موزه ها، پارک گنجلیک و اغلب رستورانها و هتلهای خوب آنکارا در این منطقه قرار دارند. ضمن اینکه دسترسی به تمام مناطق شهر از این منطقه مرکزی به سهولت امکان پذیر است. از چهارراه آتاتورک اولوس تا میدان قیزیل آی با پای پیاده کمتر از نیم ساعت راه است.

در کنار اینها، محلات امک، بئش ائولر و باحچه لی ائولر نیز حائز بسیاری از مزایا و امکانات هستند.

یکی از سایتهای معتبر املاک ترکیه، میانگین قیمت یک واحد یکصد متری در آنکارا را حدود 500 هزار لیره نشان می دهد.

متقاضی خرید واحد در آنکارا گزینه هایی از 200 هزار لیره تا بالای یک میلیون لیره برای واحدی یکصد متری دارد. گرانترین خانه ها در مثلث خیابان تونالی حلمی، بلوار آتاتورک و خیابان سئیران باغلاری قرار دارند. ولی شما می توانید حتی در محله اولوس که ضمن دارا بودن مزیت مرکزیت محله ای ارزان نیز بشمار می رود واحدی دوخوابه با متراژ هشتاد مترمربع را به قیمت 350 هزار لیره ابتیاع نمایید. می توانید خانه مناسبی نسبت به بودجه خود در تمامی محلات چانکایا، اتی مسگوت و سینجان و محلات مرکزی آلتین داغ و ماماک جستجو نمایید. فضای کلی زندگی در مناطق و محلات یادشده برای همسایگی با خارجیان آماده تر است. مبلغ معقولی که شما در این مناطق برای خرید خانه احتیاج دارید از 450 هزار تا 750 هزار لیره می باشد. ضمن اینکه (همانطور که قبلاً نیز اشاره اش رفت) واحدهای ارزانتر و گرانتر از این مبالغ نیز یافت می شوند.

acemalisi آروزی یک خرید پرخیر برای شما هموطن عزیز در شهر آنکارا دارد.

مطالب مشابه این نوشته در خصوص شهرهای استانبول، ازمیر و آنتالیا نیز در همین سایت عرضه شده است و می توانید از قسمت جستجو، شهر یا موضوع مورد نظر خود را سرچ نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید خانه و مستغلات در ترکیه به نوشته های قبلی مراجعه نمایید و یا مستقیماً با ما تماس حاصل فرمایید.

رسول داغسر 09146140978
دفتر ترجمه رسمی خانم هما امیرفاطمی (ترکی استانبولی)

ادامه مطلب
چهارشنبه 18 خرداد 1401