نوروز خوش در ارتفاعات دلپذیر و روح نواز تبریز

(این مطلب از سایت کارناوال برداشته شده است. عینالی بخش اعظم دل انگیزی خود را مدیون تبحر مهندس برزگر جلالی می باشد که جای خود را بتازگی به مهندس فیروزیان داد. امیدواریم مدیر جدید نکاهد و بیافزاید. عینالی جایی است که مردم همیشه هستند و هرگونه تغییرات یا بهینه سازیهای آنرا رصد می کنند.)

اگر بخواهید تبریز را حسابی بگردید و گشت و گذاری کامل در این شهر تماشایی داشته باشید به چند هفته زمان نیاز دارید. شهری که برای جاذبه های تاریخی، بازارها و پاساژهای متعدد، طبیعت بی نظیر اطراف شهر و روستای تاریخی کندوان بسیار معروف شده است. از پارک ایل گلی زیبا که نماد این شهر نیز به حساب می آید گرفته تا مسجد کبود تماشایی که با کاشی کاری های آبی رنگ فوق العاده اش، هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد. شهری که در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی نیز انتخاب شده و قرار است با برنامه های متنوع به استقبال گردشگران ایرانی و خارجی برود. 

سفر امروز کارناوال به جاذبه ای‌ست که کمتر نام آن را در بین دیدنی های تبریز شنیده اید؛ اما در میان مردم شهر محبوبیت فوق العاده ای دارد. کوه عینالی مقصد انتخابی ماست. می خواهیم این بار به یکی از بلندترین قله های شهر تبریز صعود کنیم و از دیدنی ها و مناظر تماشایی آن لذت ببریم. سوار بر تله کابین شویم و تبریز را از بالا به تماشا بنشینیم. همراه ما شوید تا سفری متفاوت به شهر اولین ها را تجربه کنیم. 



کوه عینالی تبریز
 
کوه عینالی

چرا عینالی؟


  • یکی از مناطق مهم تفریحی و کوه نوردی شهر تبریز است. 
  • تله کابین تبریز شما را از پای کوه عینالی به بالاترین نقطه آن می رساند. 
  • بقعه عون بن علی در بالای این مجموعه قرار دارد و یکی از زیارتگاه های محبوب و مهم شهر تبریز است.
  • تفرجگاه عینالی یکی از ده جاذبه برتر گردشگری تبریز به حساب می آید. 
  • یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی به ویژه سلفی انداختن در تبریز است. 
  • دریاچه مصنوعی داغ گلی، جلوه بسیار زیبایی به طبیعت کوه عینالی داده است. 
چشم انداز شهر تبریز از عینالی
 
 

آشنایی با تفرجگاه عینالی تبریز | جاذبه ای متفاوت در شهر اولین ها

گشتی که در شهر تبریز بزنید، متوجه رشته کوه هایی سرخ فام می شوید که با زیبایی و شکوه خاصی در قسمت شمالی شهر جای خوش کرده اند و روزگار می گذرانند. رشته کوه هایی که مردم آنها را به نام عینالی می شناسند و سال هاست که میزبان کوهنوردان تبریزی و مردم شهر هستند. در بین این قله ها و تپه-دره ها، کوه عینالی یا به نام دیگر آن کوه عون بن علی، بسیار بین تبریزی ها محبوب است و دلبستگی بسیاری به آن دارند. علاقه مردم به این کوه به اندازه ای‌ست که باور دارند عینالی،‌ تبریز را در دامن خود گرفته و قله 1823 متری آن نزدیک ترین مکان به آسمان برای نیایش و راز و نیاز با خداست. از همین رو توجه بسیار ویژه ای از گذشته تا به امروز به این منطقه شده و تفرجگاه عینالی برای راحتی و گشت و گذار بهتر مردم در این مکان ایجاد شده است؛ تفرجگاهی که از تله کابین تا مسیرهای مختلف کوهنوردی، زیارتگاه و مسجد عون بن علی و دریاچه مصنوعی تا طرح های جنگل کاری و امکانات دیگر را در خود جای داده است. امروز گشت و گذاری در این تفرجگاه تماشایی خواهیم داشت و از قسمت های مختلف آن بازدید خواهیم کرد. همراه ما باشید. 

تفرجگاه عینالی
 
 

دیدنی ها و تفریحات 

یک تبریز است و یک کوه عینالی، جایی که محبوب دل مردم شهر است و هر زمان که بتوانند برای رفع خستگی و گرفتن انرژی به اینجا می آیند. ما نیز امروز می خواهیم صعودی داشته باشیم به قله عینالی و دیدنی ها و تفریحات مختلف آن را از نظر بگذرانیم تا ببینیم برای چه این کوه به این اندازه بین مردم تبریز محبوب شده است؟

1- بقعه عون بن علی

در بالاترین نقطه کوه عینالی، بنایی را می بینید که بنا به روایت های مختلف دو تن از پسران حضرت امام علی (ع) به نام های عون بن علی و زیدبن علی در آن دفن شده اند. مکانی که به نام بقعه عون بن علی بین مردم مشهور شده است و محبوبیت و ارج و قرب بسیار دارد. بنا در اصل مسجد و مقبره ای در کنار هم است که با نام های عینال-زینال یا عینالی نیز شناخته می شود. 9 اتاق، ۶ گنبد، هشتی، ایوان، دو میل مناره توپر و پنج ستون سنگی بزرگ، قسمت های مختلف این بقعه را تشکیل می دهند. ستون های بقعه در قدیم از چوب ساخته شده بود؛ اما در بازسازی های اخیر به ستون های سنگی تبدیل شده اند. از جمله مصالحی که در ساخت این بقعه به کار رفته است می توان به سنگ کوه سرخاب و اندکی آجر اشاره کرد. 

تاریخچه بقعه

بقعه عون بن علی تا قرن نهم هجری، آباد و محل زیارت و عبادت مردم بود؛ اما در زمان حمله عثمانیان به ایران و تبریز، تخریب و در زمان شاه عباس صفوی دوباره از نو ساخته شد. برخی می گویند که این بنا در قدیم آتشکده یا عبادتگاهی بوده است و بعدا این دو تن در این مکان دفن شده اند. زمانی که ژان پاتیست تاورنیه،‌ جهانگرد فرانسوی به دیدن این مکان آمد، بیان کرد که اینجا قبل از ورود اسلام کلیسای ارامنه بوده و بعد از ورود اسلام به ایران، کاربری آن به مسجد و زیارتگاه تغییر کرده است. همچنین در گذشته در این بقعه مراسم مذهبی نیز برگزار می شد. حافظ کربلایی نیز در سال های انتهایی قرن دهم هجری، از این مکان به عنوان محل کسب و کار (بافندگی) این دو برادر نام می برد.

البته با توجه به برخی پژوهش هایی که در محوطه آرامگاه صورت گرفته است، به نظر می رسد این دو فرد از فرزندان امام علی (ع) نیستند و به احتمال زیاد از دوستداران او بوده اند. مردم تبریز اما در هر حال به این مکان ارادت خاصی دارند، در هر بار کوهنوردی سری هم به این بقعه می زنند، سلامی می دهند و زیارتی می کنند. 

عینالی قدیم و جدید
 
 

2- برج یادمان شهدای گمنام

برج یادمان شهدای گمنام در کنار بقعه عون بن علی خودنمایی می کند و بلندای آن از قسمت های مختلف کوه دیده می شود. این برج، یادمانی برای شهدای گمنامی است که در جنگ تحمیلی ایران و عراق برای کشور جان فشانی کرده و شهید شدند. جایی برای گرامیداشت یاد عزیزان ایثارگری که در راه وطن دست از آرزوها و آمال و جان و دنیای خود گذشتند. مردم نیز همواره با شاخه ای گل و نثار فاتحه ای برای روح بلند ایشان، از آنها قدردانی می کنند. 

این برج با بهره گیری از سبک معماری آذری، ساخته شده و اشعاری از استاد شهریار بر دیوارها و سنگ مزار شهدا نقش بسته است. برج یادمان شهدای گمنام تبریز 14 متر ارتفاع دارد و بر روی یک پایه‌ پله ای به بلندای 2 متر قرار گرفته و هشت شهید گمنام را در خود جای داده است. 

برج یادمان شهدای گمنام
 
ashkan-najar 
 

3- تله کابین تبریز | تماشای شهر از فراز آسمان 

یکی از مهمترین تفریح ها و جاذبه هایی که در تفرجگاه عینالی وجود دارد،‌ تله کابین تبریز، عینالی یا عون بن علی‌ست. فاز اول این پروژه در سال 1389 افتتاح و با استقبال زیاد مردم و گردشگران مواجه شد. تله کابین تبریز قرار است در سه فاز به بهره برداری برسد و بخشی از پروژه تفرجگاه عون بن علی و پارک طبیعت است. کار عملیات اجرایی این تله کابین با بهره گیری از علم و تجهیزات روز دنیا و همکاری با شرکت دوپل مایر اتریش انجام شد و تمام کابین ها و مسیرهای رفت و برگشت آن همگام با استانداردهای روز دنیاست.

تله کابین تبریز 6 دکل دارد که در فاز نهایی قرار است به 24 عدد افزایش یابد. هر کابین می تواند تا 8 نفر معادل 640 کیلو را با خود حمل کند. طول مسیر در فاز اول 1480 متر است و شما را در زمانی اندک به بالاترین نقطه عینالی می رساند. فاز اول تله کابین تبریز دو ایستگاه دارد که فاصله ارتفاع ایستگاه اول و دوم 240 متر است.

ساعت کاری: از 09:30 تا 19:00

هزینه رفت: 6000 تومان

هزینه رفت و برگشت: 10000 تومان 

ویژگی های خاص تله کابین تبریز

1- در کنار دکل دوم صخره ای استاندارد و طبیعی وجود دارد که علاقه مندان به صخره نوردی می توانند از آن استفاده کنند. 

2- این تله کابین توانسته است استانداردهای روز اروپا را برای سیستم ایمن و پیشرفته خود به دست آورد. 

3- در تمام طول مسیر می توان نمایی فوق العاده از شهر تبریز را در هر یک از کابین ها به تماشا نشست. 

4- در کنار منظره ای زیبا از شهر، می توانید از چشم انداز تماشایی کوهستان عینالی و قله دند نیز لذت ببرید. 

5- آرامشی منحصر به فرد در ایستگاه پایانی به دور از هیاهوی شهری، هدیه ای‌ست که در این تله کابین سواری نصیبب‌تان می شود. 

6- قرار است در پایان فاز دوم تله کابین به سد شهید مدنی برسد و در فاز سوم، سد شهید مدنی با این وسیله به ارتفاعات کوه دند متصل شود. پس از تکمیل فاز سوم،‌ این تله کابین طولانی‌ترین تله کابین کشور خواهد شد. 

تله کابین تبریز
 
عینالی تبریز
 

امکانات تله کابین

رستوران، بوفه و کافی شاپ، نمازخانه، پارکینگ و سرویس بهداشتی از جمله امکانات این تله کابین به شمار می رود. 

می توانید در ایستگاه های اول و دوم به بوفه و کافی شاپ دسترسی داشته باشید. 

در ایستگاه های اول و دوم نمازخانه وجود دارد. 

می توانید در ایستگاه های اول و دوم و همچنین پارکینگ از امکان سرویس بهداشتی استفاده کنید. 

پروژه های در دست اجرا در مجموعه تله کابین تبریز

1- کار ساخت سالن فرهنگ و هنر (سالن پذیرایی و سالن اجتماعات) در ایستگاه دوم در دست اجراست. 

2- شهر بازی بادی که در ایستگاه دوم هیجان را به دنیای بچه ها خواهد آورد. 

3- ساماندهی و اتمام پروژه های محوطه سازی (پله های دسترسی، آبنما، فضای سبز و آلاچیق) ایستگاه دوم از دیگر پروژه های در دست اجراست.

 
 

4- دریاچه مصنوعی داغ گلی

از بقعه عون بن علی و برج یادمان شهدای گمنام به سمت غرب پایین بیایید تا دریاچه مصنوعی داغ گلی در برابرتان خودنمایی کند. دریاچه مصنوعی 54 هزار مترمکعبی که قرار است امکانات تفریحی و رفاهی از جمله ورزش های آبی در کنار آن ایجاد شود و تفرجگاه عینالی را به مکانی جذاب تر برای شهروندان و گردشگران تبدیل کند. در گشت و گذار در عینالی تماشای این دریاچه و زیبایی های اطراف آن را از دست ندهید. 

دریاچه مصنوعی داغ گلی
 
 
دریاچه مصنوعی داغ گلی
 

5- فضای سبز و جنگل کاری 

از سال 1383 طرح جنگل کاری و گسترش فضای سبز در تفرجگاه عینالی به اجرا در آمده و قرار است 5612 هکتار از بخش های شمالی رشته کوه های عینالی را تحت پوشش خود قرار دهد. بسیاری از گردشگران و کوه نوردان از سایه درختان و نمای زیبایی که این جنگل کاری ایجاد کرده است استفاده می کنند و با خوراکی مختصر، زیراندازی ساده و تفریحاتی مانند والیبال و بدمینتون از فضای سبز آنها لذت می برند. اجرای این کار با توجه به اینکه رشته کوه عینالی در گذشته هیچ گونه پوشش گیاهی نداشته و خاک آن نیز لایه های گچ و ماسه های رنگی تشکیل شده بود، جالب به نظر می رسد؛ اما از طرفی نگرانی هایی در مورد دست بردن در طبیعت را در ذهن به وجود می آورد.

فضای سبز کوه عینالی
 
 

6- عکاسی |‌ از بهترین مکان ها در تبریز برای گرفتن سلفی 

کوه عینالی با وجود تله کابین، دریاچه مصنوعی داغ گلی و از همه مهمتر چشم انداز فوق العاده ای که از تبریز می دهد، یکی از بهترین جاذبه ها برای انداختن عکس سلفی به تنهایی یا همراه با دوستان و خانواده است. دوربین های‌تان را آماده کنید و یادگاری منحصر به فردی از شهر تبریز با خود به خانه ببرید. 

سلفی در عینالی
 
 

7- رودخانه آجی چای و چشمه های داخل تفرجگاه

اصلی ترین جریانی که آب منطقه عینالی را تامین می کند،‌ رود آجی چای‌ است که تمام دره های شمالی کوه از سمت شرق به غرب را پوشش می دهد. رودی که از کوه سبلان سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد. هرجا هم که آب باشد سرسبزی و طراوت است، کوه نوردان و گردشگران نیز از طبیعتی که در اطراف این رود به وجود آمده نهایت بهره را می برند و از زیبایی های مسیر کناری آجی چای برای استراحت استفاده می کنند. 

در سال های اخیر نیز پروژه سد شهید مدنی کلید خورده است که با اجرای آن، آب این رود پشت سد جمع می شود و با ایجاد امکانات رفاهی - تفریحی در کنار آن فرصت های گردشگری بیشتری در کوه عینالی به وجود می آید. 

معروف ترین چشمه عینالی، چشمه ترلان بولاغی‌ست که از چشمه های دیگر معروف تر است و در نزدیکی بقعه عون بن علی -سمت شمالی آن- قرار دارد. آب آن بسیار گواراست و یکی از منابع تامین آب کوهستان به شمار می آید. چشمه معروف دیگر، چشمه دوه چی کهلیک بولاغی‌ست که آب آن به نسبت کمتر است؛ اما کوهنوردان از آن بسیار استفاده می کنند. چشمه دیگری که کوهنوردان از آب آن برای آشامیدان استفاده می کنند می توان به چشمه داشکسن لر -در سمت شرقی عینالی- اشاره کرد. تعدادی از درختان نیز با آب این چشمه آبیاری می شوند. مردم نیز از سایه این درختان بهره می برند و در کنار آنها پیک نیک می کنند. 

 

8- آبشار مصنوعی 

در نزدیکی ایستگاه اول تله کابین، آبشار مصنوعی ایجاد شده که نمای آن زیبایی طبیعت کوه عینالی را دو چندان کرده است. البته باید بدانید که این آبشار در بهار و تابستان آب دارد و پاییز و زمستان راه ورود آب به آن بسته می شود. 

آبشار مصنوعی
photo by bgm

9- مجسمه عظیم قیچی ساز

عظیم قیچی ساز یکی از ورزشکاران مشهور تبریزی‌ست که برای صعودهای متحورانه و تحسین برانگیزش به قله های مرتفع و صعب العبور دنیا بسیار مشهور شده است. او تنها هیمالیا نورد ایرانی‌ست که توانسته تمام چهارده قله هشت هزار متری دنیا را زیر پا بگذارد و آنها را فتح کند. در کنار اینها، او توانسته دو بار در سال های 84 (با اکسیژن) و 95 (بدون اکسیژن) بر بام جهان - قله اورست- بایستد. به منظور گرامیداشت افتخارات او، مجسمه ای عظیم از این کوه نورد برجسته کشورمان در کوه عینالی نصب شده است. 

 
bgm 

10- توربین های بادی 

کوهستان عینالی منطقه ای بادگیر است و در اکثر روزهای سال در آن باد می وزد. شدت وزش باد در این منطقه به اندازه ای‌ست که در بهار و تابستان درختان کاشته شده در دامنه کوه همگی به یک سمت خم می شوند. برای استفاده از این نیروی عظیم، چند توربین بادی در داخل تفرجگاه نصب شده اند که چرخش پره های آن مناظری زیبا و دیدنی به وجود می آورد. 

 

11- مزرعه پرورش شتر مرغ 

وجود مزرعه ای برای پرورش شترمرغ در دامنه کوه عینالی و استخری که در کنار آن قرار دارد، یکی از جذابیت های کوه عینالیست. جایی که می توان این حیوانات بامزه را از نزدیک تماشا کرد. این مزرعه در ابتدای جاده آسفالته قرار دارد.

مزرعه پرورش شتر مرغ
 

کوه نوردی در عینالی

کوه نوردی در کوه عینالی و کوه های اطراف آن به ویژه کوه دند بسیار محبوب است و یکی از اصلی ترین تفریحات آن به شمار می آید. از زمان های دور که هنوز این میزان از امکانات و مسیرهای خوب دسترسی در کوه وجود نداشت مردم برای ورزش و لذت بردن از مناظر و زیارت بقعه عون بن علی، کوه نوردی می کردند؛ در سال های اخیر که با احداث راه آسفالته، مسیر کوه نوردی را برای همه گروه های سنی با هر توانی آسان کردند. البته راه آسفالت تنها راه صعود به قله نیست و آنهایی که به دنبال ماجراجویی و هیجان بیشتر هستند و می خواهند بیشتر از طبیعت لذت ببرند می توانند از مسیرهای دیگر کوه نوردی استفاده کنند. 

چیزی که کوه نوردی را به طور کلی بسیار جذاب می کند، صعود همراه با دوستان و همراهان دیگر است. صعود به قله عینالی نیز از این قاعده جدا نیست. تا جای امکان در کنار دوستان‌تان به قله عینالی صعود کنید و روزی خاطره انگیز برای خود بسازید.

توصیه

*اگر به قصد کوه نوردی راهی عینالی می شوید بهتر است چند نکته را پیش از رفتن به اینجا بدانید تا دچار مشکل نشوید:

*بسته به اینکه در چه زمانی از سال هستید، برای کوه نوردی لباسی مناسب بپوشید. باید بدانید هوای کوه عینالی از آنچه در شهر تبریز تجربه می کنید سردتر است پس حتما لباس کافی همراه داشته باشید. همچنین این منطقه یکی از مناطق بادگیر شهر تبریز نیز به حساب می آید و همراه داشتن بادگیر به ویژه در زمان های سردتر سال لازم است. 

*طی مسیر کوه نوردی چه آسان چه سخت، نیروی زیادی احتیاج دارد؛‌ بنابراین حتما خوراکی هر چند مختصر اما مقوی را در کوله خود جای دهید تا دچار مشکل افت فشار و از دست دادن توان نشوید. شکلات، لقمه و ساندویچی کوچک‌ و آجیل از بهترین خوراکی ها هستند. 

*کفش مناسب برای کوه نوردی را فراموش نکنید. پای شما قلب دوم شماست و طی هر جاده ای هر چند آسان، بدون داشتن کفش خوب می تواند شما را دچار مشکل کند. اگر هم قصد دارید تا از مسیرهای بکرتر و سخت تر خود را به بالای کوه برسانید بهتر است حتما کفش مناسب این کار را بپوشید. 

*باید توجه کنید اگر می خواهید برای رسیدن به قله از مسیرهای سخت گذر استفاده کنید یا اینکه بخواهید صعود خود را تا کوه دند ادامه دهید،‌ ممکن است به زمانی بیش از 7 ساعتی که در قسمت اطلاعات کلی به آن اشاره شده است نیاز داشته باشید. 

عینالی تبریز
photo by mohsen-hosseinian

1- جاده اصلی | راحت ترین راه رسیدن به قله 

مسیر اصلی رسیدن به قله عینالی، جاده ای آسفالته و 3.5 کیلومتری است که شما را در راهی پر پیچ و خم اما زیبا و پر از چشم اندازهای جذاب به بالای کوه می رساند. جاده ای که در قسمت های مختلفِ آن می توان نمایی دیدنی از شهر دلفریب تبریز را به تماشا نشست. اگر نزدیکی های غروب و یا شب در این مسیر باشید؛ می بینید که شهر با سو سوی چراغ ها دلبری می کند و زیبایی هایش را به رخ همه می کشد. 

در مسیر هر چه که بالاتر می روید چشم اندازی که از شهر و اطراف آن می بینید وسیع‌تر می شود و گستره ای بزرگتر از تبریز با آسمان خراش ها و خیابان هایش زیر پای شما قرار می گیرد؛ به طوری که وسوسه می شوید هر چه سریعتر به قله رسیده و از آنجا به تماشای شهر اولین ها بنشینید. 

نگران خستگی و مسافت راه هم نباشید، در قسمت های مختلف جاده آلاچیق هایی نصب شده که می توانید در آنجا اندکی استراحت کرده و خوراکی مختصری که با خود همراه آورده اید را میل کنید. اگر هم اهل ورزش هستید و دوست دارید در هوای پاک کوه عینالی و چشم انداز بی نظیر آن سلامتی خود را بالا ببرید، می توانید از وسایل ورزشی همگانی که در فواصل مختلف نصب شده استفاده کنید. 

خوب است بدانید برای انتقال راحت تر سالمندان،‌ معلولان و جانبازان به بالای کوه در سال های گذشته چند دستگاه ون و تاکسی در پایین کوه وجود دارند که خیلی آسان می توانند این عزیزان را به قله برسانند.

هزینه

هزینه کرایه تاکسی برای هر نفر 1200 تومان است. 

جاده اصلی کوه نوردی عینالی
 
 

2- مسیرهای کوه نوردی که از دره ها و صخره های صعب العبور می گذرند

به غیر از جاده اصلی که راحت ترین راه رسیدن به قله عینالی‌ست، دره ها و صخره های به نسبت سخت گذر نیز وجود دارند که صعود از آنها به تجهیزات و تجربه کافی نیاز دارد و کار هر کسی نیست. تعدادی از این دره ها در کوه عینالی مشهورترند و کوه نوردان حرفه ای از آنها برای صعود به بالای کوه استفاده می کنند. یکی از آنها، دره ایلان اوچانلار نام دارد که در سمت جنوبی قله و ضلع شمالی ایستگاه اول تله کابین قرار گرفته و تخته سنگ های مرتفع و بلند جلوه خاصی به آن می خشیده اند. این سنگ ها همچنین محل تمرین سنگ نوردان نیز هست. 

دره دیگری که برای کوهنوردی از آن استفاده می کنند، دره قلبه زن است که مابین دکل مخابراتی و دره ای به نام داشکسن لر واقع شده و برای خاک قرمز رنگ خود مشهور است. 

دره مشهور دیگر، قانلی دره است که در سمت شمالی دکل مخابراتی قرار دارد و یکی از دیدنی ترین دره های عینالی به شمار می آید. دره های کهلیک بولاغی و دوه چی کهلیک بولاغی در نزدیکی شمال قله و سمت رود آجی چای از دیگر مکان های محبوب صعود به سمت قله به شمار می روند. 

مسیر سخت صعود به بالای کوه عینالی
 
مسیر سخت صعود به بالای کوه عینالی
 

3- کوه دند 

 در کنار کوه عینالی، کوه دند یا دن داغی یا کوه گندم نیز یکی از اصلی ترین کوه ها و قله ها برای صعود است و بیشتر افراد حرفه ای و عاشق کوه نوردی راهی آن می شوند. این کوه با شکوه با قله 2800 متری خود و چشمه های «ایمام آغاجی» و «سویدلو» طبیعت گردان و گردشگران را برای صعودی جانانه و لذت بخش به سوی خود می خواند. رود مهم و معروف آجی چای از دامنه جنوبی آن عبور می کند و راهی شهر تبریز می شود و دشت های آن را سیراب می کند. 

مسیرهای مختلف رسیدن به کوه دند

اگر قصد دارید در کنار کوه عینالی از کوه دند نیز دیدن کنید و قله آن را زیر پا بگذارید می توانید از مسیر عینالی، کهلیک بولاغی و آجی چای عبور کرده و به دره معروف پلنگ دره سی برسید. از آنجا راه چشمه سویدلو را در پیش بگیرید و پس از گذر از آن خود را بر فراز قله دند ببینید. خدا قوت. طی این مسیر به طور معمول یک روز طول می کشد. 

کوه نوردانی که نمی خواهند مسیری طولانی را طی کنند می توانند از تبریز سوار ماشین شده و کنار آبادی ونیار از ماشین پیاده شوند و از آنجا به سمت سویدولو و قله دند حرکت کنند. 

*توصیه مهم 

اگر با کوه ها و محیط طبیعی اطراف شهر تبریز آشنایی ندارید و برای اولین بار می خواهید از این مکان دیدن کنید حتما و حتما از چند کوه نورد حرفه ای کمک بگیرید و به هیچ وجه به تنهایی و بدون راهنما راه صعود را در پیش نگیرید. 

کوه دند
 

امکانات

از امکانات مهمی که در تفرجگاه عینالی برای راحتی مردم در قسمت های مختلف ایجاد شده است می توان به بوفه، رستوران، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، خط تاکسی و ون برای رسیدن به قله، آلاچیق، وسایل ورزش همگانی کباب پزهای بتنی، آبخوری و ... اشاره کرد. 

در نزدیکی بقعه عون بن علی نیز یک سینمای 6 بعدی قرار دارد که می توانید لحظات هیجان انگیزی را در آن تجربه کنید.

در نزدیکی بقعه عون بن علی بوفه ای برای خرید خوراکی های مورد نیاز شما وجود دارد که می توانید از آن غذاهای سبک مثل املت و نان و پنیر تهیه کنید.

برای استفاده از سرویس های بهداشتی می توانید به بقعه عون بن علی و یادمان شهدا، استخر میانی، پارکینگ مراجعه کنید. 

بوفه
photo by mohsen-hosseinian
 

فصل سفر

تبریز در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوایی سرد و خشک دارد و به طور عمده پاییز و زمستان آن طولانی، سرد و پربارش است. 

بهار: ماه اول این فصل در تبریز هنوز حال و هوای زمستان را در خود دارد و برخی مواقع با بارش برف همراه است؛ اما هوا از اردیبهشت ماه رو به گرمی و نشاط می رود. 

تابستان: تابستان های تبریز آب و هوایی معتدل دارد و بهترین فصل برای سفر به این خطه تاریخی کشورمان به شمار می آید. 

پاییز: پاییز در تبریز به ویژه در ماه پایانی، بسیار سرد است و سردی آن برای افرادی که با این نوع آب و هوا مانوس نیستند، می تواند یادآور سرمای زمستان باشد. بارش گاه و بیگاه و طولانی مدت باران و برف ارمغان پاییز برای مردم این دیار است. 

زمستان: آنچه از تبریز در فصل زمستان به یاد می ماند، خاطره سوز و سرمایی طاقت فرسا و بارش های شدید و مداوم برف است. هر چند این سال ها به دلیل خشکسالی از میزان بارش برف سالیانه در مقایسه با چندین سال پیش کاسته شده؛ اما هنوز زمستان در تبریز با پس زمینه ای از سپیدی برف به خاطر می آید. 

تفرجگاه عینالی تبریز
 

 لوازم مورد نیاز

  • آب آشامیدنی
  • بادگیر
  • بارانی و لباس ضد آب
  • تلفن همراه
  • دوربین
  • زیرانداز
  • دفترچه بیمه
  • عینک آفتابی
  • لباس اضافه
  • لباس گرم
  • میان وعده
  • وسایل بازی
  • وعده های غذایی
  • پول نقد
  • کارت شناسایی
  • کبریت یا فندک
  • کرم ضد آفتاب
  • کفش پیاده روی
  • کفش کوهنوردی
  • کلاه آفتابگیر
  • کوله پشتی
  • کمک های اولیه
 
 

مسیر دسترسی

آدرس: ایران،‌ استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه پاسداران،‌ کوه عینالی

اگر قصد گردش در تفرجگاه عینالی را دارید باید با ماشین شخصی یا تاکسی های دربست خود را به اینجا برسانید. در پای کوه پارکینگی برای تله کابین تبریز ایجاد شده است که می توانید برای پارک خودروهای شخصی از آن استفاده کنید. 

کوه عون بن علی تبریز
 

دغدغه کارناوال

کوه عینالی از زمان های گذشته یکی از محبوب ترین مکان ها برای کوه نوردان و طبیعت گردان تبریزی بوده است؛ اما در سال های اخیر به واسطه امکانات،‌ تفریح ها و خدمات رفاهی که در این تفرجگاه به وجود آمده، به یکی از مکان های پرطرفدار برای خانواده ها و گردشگران نیز تبدیل شده است. درست است که مردم شهر برای گذارن اوقات فراغت خود نیاز به تفریحات متنوع و امکانات درست و خوب دارند؛ اما این موضوع در کنار درآمدزایی که برای شهرداری دارد نباید موجب شود که به منظر طبیعی و محیط زیست این منطقه آسیبی برسد. مسوولان شهری و استانی باید در نظر داشته باشند که طبیعت تا اندازه ای برای پذیرش انسان ها و دخالت آنها ظرفیت دارد و اگر این، از حد مجاز بگذرد آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می شود که راه بازگشت را برای همیشه می بندد. بنابراین بهتر است مسوولانِ امر در برنامه ریزی ها برای ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی بیشتر در تفرجگاه عینالی، طبیعت را در اولویت قرار دهند. 

همچنین نمادهایی مانند قوری و استکان در ابعاد بزرگ، آبخوری هایی به شکل سماور و ... در قسمت های مختلف کوه دیده می شود که به نظر می رسد توجه و سلیقه چندانی در ساخت آنها به کار نرفته است. این المان ها که به شکل بسیار زیباتری می توانستند اجرا و ساخته شوند منظر طبیعی کوه را زشت کرده اند و بسیاری از مردم تبریز نیز از طراحی آنها راضی نیستند. شایسته است مسوولان در اجرای چنین طراح هایی برای تفرجگاهی مانند عینالی دقت بیشتری داشته باشند و خود را با استانداردهای روز دنیا همراه کنند تا تبریز از هر نظر شایسته میزبانی گردشگران ایرانی و خارجی شود.

کوه عینالی تبریز
photo by Mohsen Hosseinian
 

سخن آخر

امروز سری به یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر تبریز زدیم. همراه با شما از کوه عینالی صعود کردیم و سوار بر تله کابین تبریز شهر و کوه را زیر پای مان گذاشتیم. در کنار دریاچه مصنوعی سلفی انداختیم و با انرژی راهی خانه شدیم. 

نظر شما در مورد این جاذبه گردشگری و تفریحی شهر تبریز چیست؟ آیا تا کنون صعودی به قله عینالی داشته اید؟

دیدگاه و تجربه های خود را با ما و دوستان کارناوالی‌تان به اشتراک بگذارید. 


سه شنبه 29 اسفند 1396