تبریز 2018؛ چگونه جهان شهری خواهد شد؟

مردم آذربایجان و در راس آنها تبریزی‌ها در طول تاریخ کشورمان نشان دادند، که همیشه و در همه حال در امور مختلف همواره پیشگام و پیشتاز بوده‌اند و در واقع این قابلیت و ظرفیت در بین آنان است، که اگر بخواهند کاری را انجام دهند، با پشتکار، همت، غیرت و سختگیری خاص آن کار را به سرانجام می‌رسانند، که نمود بارز این امر به خاطر همت و تلاش مردمان این خطه، شهر تبریز، به عنوان شهر اولین‌ها مطرح است.

از این رو، در این مطلب و گزارش به چرایی و چگونگی انتخاب شهر تبریز، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در 2018 می‌پردازیم. از سوی دیگر، حال این پرسش مطرح می‌شود که تبریز، شهر اولین‌ها چگونه می‌خواهد خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد. آیا زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها فراهم شده و یا باید منتظر این زیرساخت‌ها شد.

* تبریز؛ در تب و تاب جهانی شدن

هنوز سئوالات بی‌شماری در این خصوص مطرح بوده و هست و اینکه آیا تبریز؛ همچنان شهر اولین ها در بین شهرهای کشورمان ایران عزیز در زمینه‌های مختلف پیشتاز است؟! و دیگر اینکه مدیران و مسئولان شهری شهر اولین‌ها چه نسخه‌ای را برای انتخاب مجدد این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، بهترین، سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین شهر ایران در سال‌های آینده، پیچیدند؟ و به عبارت دیگر آیا شهر تبریز، همچنان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران است؟ و پرسش آخر اینکه، شهر تبریز با این همه ظرفیتی که از آن نام برده می‌شود، آیا استحقاق شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران را دارد و یا نه؟!

* شهر اولین‌ها، با حضور گردشگر رنگ جهانی می‌گیرد

بهمن حسین‌زاده ، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان ‌شرقی هم با بیان اینکه با توجه به معرفی شدن تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در نظر داریم برای نخستین بار در کشور یک چتر وای فای (شبکه اینترنت بی‌سیم محلی) در این شهر راه‌اندازی کنیم، اضاف می‌کند: برای تسریع در اجرای این طرح، عملیات اجرایی با حضور بخش خصوصی انجام خواهد شد و شهرداری تبریز نیز از این امر استقبال کرده است.

صادق نجفی، شهردار تبریز، نیز با تاکید بر اینکه موضوع «تبریز 2018»، تنها یک هدف نیست، بلکه فرصت مغتنمی است که می‌تواند به تحقق اهداف کلان شهر منجر شود، می‌افزاید: خوشبختانه در همین مدت کمی که از اعلان جایگاه بین المللی تبریز در حوزه گردشگری گذشته است، شهروندان رغبت و استقبال ارزشمندی از خود نشان داده‌اند؛ این عزم و انگیزه، باید در باور متولیان مراکز اقامتی و آژانس‌های گردشگری نیز به خوبی نهادینه شود».

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، نیز ایجاد و راه‌اندازی ستاد ویژه برای انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 را ضروری بیان می‌کند و می‌گوید: تهیه لوگوی مناسب برای انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 نیز ضروری بوده و در همین راستا نیز این نشان باید حاوی مطالب جامع و اساسی درباره نقاط مختلف گردشگری تبریز بوده و در بین سفارت خانه‌های کشورهای مختلف توزیع شده و در اختیار رسانه‌های گروهی قرار بگیرد.

* 2018؛ سالی از جنس تبریز

رضا خلیلی، سرپرست سازمان توسعه گردشگری تبریز هم با بیان اینکه سال 2018، سال المپیک گردشگری تبریز خواهد بود و همه این اتفاقات به توسعه و زیبایی تبریز منجر می‌شود، یادآور شد: این اتفاق نباید به گروه‌های خاصی مصادره شود بلکه همه شهروندان و تلاشگران عرصه شهر در این زمینه با همگرایی و همراهی در مسیر نیل به اهداف ما را یاری کنند و در همین خصوص یکی از مهم‌ترین مباحث، اصلاح و زیباسازی پاویون‌های ورودی شهر از جمله فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال مسافربری است و باید با ارتقای خدمات، استاندارد این محل‌ها را بالا برده و به خدمات‌دهی مطلوب بپردازیم. برنامه‌هایی برای سال 2018 در زمینه معرفی بهتر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام داریم و البته نباید شهرداری تبریز در این زمینه تنها رها شود».

وی از تدوین طرح تفصیلی گردشگری تبریز خبر داد و می گوید: همه سرمایه‌گذاران و گردشگران در این بستر می‌توانند فعالیت کنند و در این راستا شورای شهر و شهرداری محور ائل‌گلی را برای توسعه و پهنه‌بندی تجاری و گردشگری و اقتصادی تبریز انتخاب کرده است.

* تبریز 2018؛ چگونه کلانشهر جهانی خواهد بود؟

محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های شهر، اجرای نماها و جداره‌های شهر با معماری سنتی و ساماندهی خانه‌های تاریخی، عرضه صنایع دستی تبریز در نقاط مختلف شهر، استفاده از بخشی از فضاهای سبز برای احداث رستوران و هتل و مهمان‌سرا، احداث پیاده‌راه در برخی قسمت‌های تاریخی شهر، نورپردازی ساختمان‌های دولتی و خصوصی، سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های مهم ترافیکی و عمرانی در سطح شهر و به ویژه اجرای پروژه ترمینال تبریز به عنوان یکی از شاخصه‌های گردشگری، می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای امکانات گردشگری تبریز داشته باشد.

وی افزود: اعطای مجوز برای ساخت هتل‌های جدید، یکی دیگر از تصمیمات شهرداری برای تعامل در زمینه ارتقای تبریز برای سال 2018 است، و همچنین برطرف کردن مشکلات موجود در بازار تاریخی تبریز، همکاری درتوسعه فضاهای سبز توسط ادارات و نهادهای مختلف، ایجاد برخی امکانات رفاهی و تفریحی در مکان‌های تاریخی و حتی در سراسر شهر، از جمله راهکارهایی است که توان شهر تبریز برای جذب گردشگر را افزایش می‌دهد.

سعید حاجی‌زاده، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز، نیز با بیان اینکه مشارکت شهروندان، یکی از ابعاد توسعه گردشگری است و ما باید برای این حوزه نیز، برنامه‌ریزی کافی داشته باشیم، می‌گوید: مدت زمانی که در اختیار داریم،کوتاه است و به نظر می‌رسد در این فاصله، برنامه‌های نرم‌افزاری بیشتر و بهتر تاثیر داشته باشند؛ بر این اساس، استفاده از برنامه‌های نرم افزاری در کنار برنامه‌های سخت افزاری نتیجه‌ای به مراتب زودبازده خواهد داشت.

* وسوسه‌های گردشگری شهر اولین‌ها

نکته در خور تامل دیگر در این زمینه اینکه، تبریز با قدمت کهن و تمدنی غنی به علت واقع شدن در مسیر جاده ابریشم(ایپک یولو)، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان، مهد سرمایه‌گذاری و تجارت داخلی و بین‌المللی، دروازه تجارت ایران، قطب صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران، کسب مقام اول در بخش جذب سرمایه‌گذاری خصوصی، ساخت ساختمان‌های مدرن و زیبا، برج‌سازی، زیباترین و مدرن‌ترین شهر ایران، انتخاب بهترین شهر برای زندگی، امن‌ترین و پاک‌ترین شهر، خواهرخواندگی با چندین شهر خارجی، نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام، شهر بدون گدا، وجود نویسندگان و شعرای مشهور جهانی، آب و هوای خوب، آثار تاریخی و گردشگری فراوان، صنایع دستی و ... زیرساخت‌ها و بسترهای اولیه را برای ورود شهر تبریز به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر جهان اسلام فراهم کرده باشد.

* دیپلماسی با طعم گردشگری

بنابراین، با این ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که امروز در شهر اولین‌ها هست و یا در آینده نزدیک به امکانات زیرساختی این شهر افزوده خواهد شد، به طور قطع و یقین باید متذکر شد، که تحقق آرمان «تبریز شهری جهانی و برای همیشه به عنوان زیباترین و توسعه یافته‌ترین شهرهای جهان اسلام» ملقب شود و به نظر می‌رسد، دور از دسترس هم نباشد و در بین شهرهای ایران شهر تبریز، به عنوان اولین شهر جهانی توسعه یافته و زیبا لقب بگیرد.

به هر حال، تبریز در طول تاریخ کشورمان همواره شهری پیشتاز در عرصه‌های مختلف چون در حوزه شهری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی بوده که معادلاتش با تمام شهرهای جهان و حتی دیگر کلان شهرهای کشورمان فرق داشته است.

به خاطر همین پیشتازی تبریزی‌‌ها و آذربایجانی‌ها، از پشتیبانی انقلاب و نظام اسلامی و به خصوص رهبر و ولی‌فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران است، که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب «این شهر را قلب آذربایجان و آذربایجان را سر ایران» نامیده‌اند.

گزارش از موسی کاظم‌زاده (با تلخیص)

سه شنبه 17 بهمن 1396