پنج هزار و ۶۶۱ دانشجوی ایرانی در ترکیه

رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه از حضور پنج هزار و ۶۶۱ دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در ترکیه خبر داد و گفت که بین دانشگاه‌های ۲ کشور ۴۱ پروتکل همکاری وجود دارد.
به گزارش خات نیوز، نشست بررسی نقش دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه در گسترش و تقویت روابط 2 کشور در مرکز آموزش عالی جمهوری ترکیه برگزار شد.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت داشتند.

یکتا سراج رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه را پنج هزار و 661 دانشجو خواند و گفت: بین دانشگاه‌های 2 کشور 41 پروتکل همکاری وجود دارد.

وی همکاری‌های آموزش عالی ترکیه و ایران را استراتژیک خواند و افزود: ایران و ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها دارای اشتراک‌های فراوان هستند. هر 2 کشور در زمره اقتصادهای در حال رشد هستند و از قدرت‌های منطقه به شمار می‌روند ولی مهمترین نقطه مشترک آنها جمعیت جوان است و رشد کیفی جوانان 2 کشور هم به نفع آنها و هم به نفع منطقه خواهد بود.

فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست ایران و ترکیه را 2 رکن مهم جهان اسلام و 2 کشور بزرگ و مقتدر منطقه با داشتن تاریخ، فرهنگ و مرزهای طولانی که نقش مهمی در ثبات و پیشرفت همه جانبه منطقه دارند، خواند.

وی با بیان اینکه مراودات تاریخی ایران و ترکیه نه تنها در امر تجارت و سیاست بلکه در امور فرهنگی، علمی و دانشگاهی ریشه در سال‌های طولانی و درازمدت دارد، گفت: در این میان دانشجویان 2 کشور به عنوان سفیران واقعی ، مردمی و آگاه 2 کشور عمل کرده و پایه‌های این مراودات را پایدار کرده‌اند.

فرهادی با اشاره به اینکه حدود پنج میلیون دانشجو که 900 هزار نفر از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، 38 پارک علم و فناوری و 167 مرکز رشد گوشه‌ای از ظرفیت‌های علمی کشورمان است، گفت: کسب رتبه‌های 15 و 16 تولیدات علمی دنیا براساس ایندکس‌های اسکوپرس و ای اس ای، ساخت ماهواره و ماهواره بر، ساخت ابرکامپیوتر، دستیابی به تکنولوژی تهیه رادیوداروها و گرفتن الکتریسیته از پسامندهای خانگی نیز بخشی از موفقیت‌های کشورمان است.

وی گفت: مطمئن هستیم که اگر این ظرفیت‌های مهم با توانمندی‌های کشورهای دوست همچون ترکیه گره زده شود، سعادت و موفقیت بیشتر 2 کشور را به همراه می‌آورد.

فرهادی با تاکید بر اینکه یکی از پایه‌های اساسی گسترش روابط 2 کشور نخبگان آن و دانشجویان هستند یادآور شد : اعتقاد ما بر این است که ایرانیان مقیم خارج از کشور هر جا که باشند دلشان برای پیشرفت وطن می‌تپد.

وی در ادامه افزود: انتظار ما این است که دانشجویان 2 کشور با گذراندن بخشی از دوره تحصیلی خود در کشور دیگر یا در صورت حضور در کشور ترکیه با گذراندن بعضی از واحدها و بخشی از تحقیق خود در ایران بستر همکاری‌های عمیق دوجانبه را فراهم آورند تا از این طریق گسترش روابط به همراه آن به وجود آید.

محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان خود در این مراسم ایران و ترکیه را 2 ملت بزرگ با ریشه‌های فرهنگی و حوزه‌های مشترک خواند.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه امن، باثبات و توسعه یافته باعث خرسندی ملت ایران است، گفت: دانشجویان ایرانی در ترکیه نیز به عنوان پلی در تعمیق و تحکیم این روابط باید وظایف خود را به جای آورند.

وی گفت: ششمین دوره همایش علمی بین‌المللی دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در آنکارا در زمانی برگزار می‌شود که استقرار ثبات و آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی ایران طی یکسال گذشته موجب امیدواری و نشاط بیشتر در جامعه ایرانیان در داخل و خارج از کشور شده است.

«دریا اورس» رئیس سازمان عالی فرهنگ، ادبیات و تاریخ ترک نیز در تشریح روابط فرهنگی 2 کشور گفت: بعد از فروپاشی دولت عثمانی و تشکیل دولت ترکیه در سال 1923 میلادی ملت ترکیه راهی جدید را در پیش گرفت و روابط ترکیه با کشورهای مختلف دوباره تنظیم شد.

به گفته اورس، ایران و ترکیه به عنوان 2 کشور دوست و همسایه و قدرتمند دارای چنان اشتراک‌هایی هستند که موجب نزدیکی آنان شده است. هر 2 کشور در یک محدوده جغرافیایی مشترک زندگی کرده‌اند و بعد از قبول اسلام نیز هر دو کشور مشترکات خود در زمینه‌های اسلامی را توسعه داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه به عنوان 2 کشور بزرگ منطقه از امکانات یکدیگر استفاده کرده‌اند، عنوان کرد: حتی در دوره‌های تاریخی که مشکلاتی بین صفوی‌ها و عثمانی‌ها موجود بود مبادلات فرهنگی بین فرهیختگان 2 کشور قطع نشده و تداوم یافت.

در پایان این مراسم لوح‌های یادبودی برای دانشجویان ایرانی که تحصیلات خود را در مقاطع مختلف تحصیلی به عنوان دانشجوی نمونه در دانشگاه‌های ترکیه به پایان رسانده‌اند و همچنین به سه دانشجوی برتر کنکور دانشجویان خارجی ترکیه که ایرانی هستند، اعطاء شد.

پنجشنبه 17 تیر 1395