-          من وقت زیادی برای گردش در استانبول نخواهم داشت. برای یک گردش 2 روزه کجاها رو در استانبول پیشنهاد می کنید؟ (هادی ؟ از شهر ری)

یاخین یول: اصلی ترین جاذبه های گردشگری استانبول عبارتند از: میدان و مسجد سلطان احمد، موزه آرکئولوژی، موزه توپ قاپی، برج و باروهای قدیمی شهر، میدان تقسیم و خیابان بَی اوغلو (استقلال)، کاخ دولماباحچه، موزه آیا صوفیه، آب انبار یئره باتان، کمر، قاپالی چارشی (بازار بزرگ)، مصر چارشیسی، مساجد سلیمانیه، فاتح، یئنی جامع، پانوراما استانبول 1453، برج گالاتا، مینیاتورک، استانبول فروم، موزه نظامی، جزایر، حصارهای آنادولو و روم ائلی، کاخهای ییلدیز و بَیلر بَیی، کلیساهای سنت آنتوان و کاریه، تپه چاملیجا، استانبول ویالاند و دهها مورد دیگر.

شما در عرض 2 روز می توانید با یک برنامه مناسب؛ میدان و مسجد سلطان احمد، موزه آیا صوفیه، آب انبار یئره باتان، موزه آرکئولوژی، موزه توپ قاپی، پانوراما استانبول 1453، برج گالاتا  و برج و باروهای قدیمی شهر را ببینید. چنانچه همراه خانواده هستید می توانید مرکز خرید و تفریح استانبول‎فروم، میدان تقسیم و خیابان بَی‎اوغلو (استقلال) و مجموعه بازیهای آبی استانبول ویالاند را (این سه مورد براحتی یک روز شما را می‎گیرند بنابراین ممکن است مجبور به حذف بعضی از موارد دیگر بشوید) جزو اولویتها قرار دهید. در مسیر این جاذبه‎ها، شما  برج گالاتا  و برج و باروهای قدیمی شهر را خواهید دید. برای روز دیگر حتماً میدان و مسجد سلطان احمد، موزه توپ قاپی، پانوراما استانبول 1453 و قاپالی چارشی را ببینید.

چنانچه علاقه مند به اماکن و آثار باستانی یا هنری هستید موارد: میدان و مسجد سلطان احمد، موزه آرکئولوژی، موزه توپ قاپی، برج و باروهای قدیمی شهر، کاخ دولماباحچه، موزه آیا صوفیه، آب انبار یئره باتان، مسجد سلیمانیه، موزه نظامی را در اولویتهای خود قرار دهید.

-          می خواهم در مسافرت به ترکیه، حدالامکان پلاژ و ... را هم ببینم ولی از اینکه اینگونه موارد بر وضعیت فرهنگی خاص خانواده‎مان تاثیر منفی بگذارد نگرانم. آیا توضیح یا پیشنهادی برای این وضعیت دارید؟ (یاشار احمدزاده از میانه)

یاخین یول: چنانچه از تاثیرات مسافرت نگران هستید بهتر است اصلا مسافرت نکنید چون حتی در مورد شهرها و مناطق کشور خودمان نیز تفاوتهای فرهنگی (گاهاً زیادی) وجود دارد ولی اگر منظورتان وضعیت روحی و روانی خاص جامعه و خانواده‎های ماست پیشنهاد می‎کنم حدالامکان در ایام غیر از نیمه دوم بهار تا نیمه دوم پاییز مسافرت کنید و در ضمن مسافرت به شهرهای دارای مراکز خرید، باستانی و گردشگری مثل استانبول، ازمیر، ترابزون و ...، یک برنامه گشت نیم یا یک روزه برای دیدن شیله، کییوس یا بستانجی (از استانبول) و قوش آداسی یا چشمه (از ازمیر) و ... ترتیب دهید. به اینصورت که برنامه اصلی گردش و مسافرت شما یکی از شهرهای بزرگ ساحلی باشد و در اثنای مدت حضورتان در آنجا یک روز صبح به یکی از پلاژها یا شهرهای ساحلی-توریستی نزدیک رفته، نیم روز یا یک روز را در آنجا گذرانده و به هتل یا محل اقامتتان در شهر اصلی بازگردید.

عدم بازدید از چنین نقاطی را بویژه برای آنهایی که برای بار اول قصد مسافرت به خارج را دارند توصیه می‎کنم (در این مورد نظرات متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد ولی مخصوصاً این توجیه که بالاخره اینگونه موارد قبلاً از تلویزیون و رسانه های مختلف دیده شده است با آنچه که منظور این حقیر است فاصله دارد.) و امیدوارم به علل متعدد آن خودتان فکر کنید.

-          من در سایه دوستان و برخی همسایگان آشنایی نسبی با ترکی آذری دارم. این آشنایی نسبی چقدر کمک حال من خواهد بود؟ (مینا از اصفهان)

یاخین یول: دوست عزیز، لهجه آذری با لهجه استانبولی تفاوتهایی هرچند اندک دارد. ضمن اینکه شما تنها به آشنایی نسبی با این لهجه اشاره کرده اید. در هر حال شاید بهتر است حداقل در خصوص کلمات و جملات کلیدی مطالعه‎ای داشته باشید و قبل از سفر با همان دوستان ایرانی ترک زبان تمرین کرده و عنداللزوم یادداشتهایی همراه داشته باشید.

-          از محتویات چند پستی که در خصوص مسافرت به ترکیه در همین وبلاگ گذاشته اید، چنین به نظر می رسد که از تورهای ایرانی دل خوشی ندارید. آیا واقعا این تورها فاقد هرگونه مزیت و کیفیتی هستند؟ مخصوصاً برای ما که آشنایی با این کشور نداریم به غیر از استفاده از تور چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟ (؟ از تهران)

یاخین یول: البته من مشکلی شخصی با تورهای ایرانی ندارم. شاید بهتر است مطالب ارائه شده را با اندکی دقت بیشتر مطالعه بفرمایید. منظور من این است که تورهای ایرانی با تعریف کامل تور فاصله زیادی دارند. بهترین تورهای ما از نظر ارائه خدمات ناقص هستند. بسیاری از آنها فاقد برنامه کامل گشت و گذار در طول مدت سفر  بوده و بسیاری از آنهایی که این خدمت را ارائه می کنند از نظر اطلاعاتی که در خصوص جاذبه‎های گردشگری می‎دهند مقید به رعایت اصول مربوطه نیستند. حقیر راهنمای اروپاییها بوده ام و گهگاه شاهد گشتهای پاره وقت ایرانی نیز بوده ام. این نظر نیز با مشاهده نزدیک این تورها شکل گرفته است.  

-          وضعیت جریانهای سیاسی در ترکیه چگونه است آیا ما می توانیم با تمایلات .... امکان یا احتمال راحتتر بودن را برای خود فراهم کنیم؟ (حامد از ؟)

یاخین یول: وضعیت جریانهای اصلی سیاسی در ترکیه تقریباً با توجه به آرایی که احزاب سیاسی در انتخابات می گیرند قابل سنجش است. فقط همواره باید نکاتی را مد نظر داشت از این قبیل که: آرای حزب جمهریخواه خلق نشاندهنده جمعیت واقعی چپگرایان در ترکیه نیست. (ضمن اینکه عقاید متمایل به چپ در ترکیه دارای قاعده قابل توجهی است لیکن چپگرایان واقعی خیلی کمترند) بخش مهمی از آرای حزب عدالت و توسعه تمایلات ملی‎گرایانه دارند و به دلایل مختلف در قالب حزب مذکور تمثیل می گردند و ...

به نظر من اصلاً و ابداً (حداقل در طول مدت سه ماه نخست) قاطی این جریانها نشوید چون با توجه به تفاوتهایی که از ایدئولوژیهای مختلف در دو جامعه وجود دارد برای شما عوایدی نخواهد داشت اما ممکن است بطور جدی با تبعات منفی اینگونه نزدیکیها مواجه شوید. با توجه به نوع سوال به نظرم رسید که شما احتمالاً دانشجو هستید و دقت فرمایید که این راه واقعاً به ناکجاآباد است.

 - در شرایط کنونی (مسائل ناشی از ترور و غیره) آیا امنیت گردشگری در ترکیه از بین رفته است؟ (علیمحمد اسدی از کاشان)

یاخین یول: به غیر از مناطق جنوبشرق ترکیه -که ظاهراً در دوران تداوم مذاکرات حقوق اقلیتها، از سوی پکک بمب گذاری شده است-  در سایر نقاط امنیت حاکم است. در این خصوص به توضیحات وزارت امور خارجه کشورمان و هشدارهای سفارت ایران در ترکیه دقت کنید.

- من یک برنامه بازدید از نمایشگاه در شهر ازمیر ترکیه را دارم. می خواهم خانم و بچه ها را هم با خودم ببرم اما برای گشت شهری تنها دو روز می توانم وقت بگذارم. آیا دو روز ارزش و توجیه اقتصادی، تفریحی -مخصوصاً در مورد ازمیر- دارد؟ (میثم از ؟ )

یاخین یول: اتفاقاً دو روز برای شهر ازمیر کافی است. در سفر به ازمیر می توانید از موزه مردم شناسی، بازار کمرآلتی، میدان کوناک (قوناق)، کادیفه قلعه، آسانسور، پیاده گذر ساحلی کوردون، باغ وحش بزرگ دوغال یاشام پارک، محله آل سانجاق (مراکز خرید و محل گردش عصرانه قشر ثروتمندشهر) و ... دیدن کنید.   

در اطراف شهر ازمیر جاذبه های بسیاری با فاصله های نسبتاً نزدیک وجود دارند مثل سلجوق (شهر باستانی افس و معبد آرتمیس - از عجایب هفتگانه- و روستای شیرینجه) در فاصله 70-80 کیلومتری جنوب شهر، قوش آداسی یا همان کوش آداسی معروف در فاصله 90 کیلومتری جنوب شهر، برگاما در فاصله 90 کیلومتری شمال شهر، چشمه در فاصله 50- 60 کیلومتری غرب شهر و ... 

ازمیر همچنین بدلیل ارزانی عمومی اش معروف است و چند سال پیش عنوان ششمین شهر مناسب برای زندگی در جهان شناخته شد.

اینها سوالاتی بودند که از طرق مختلف به بنده رسیده و پاسخهای فوق ارسال شده است. امید که بدینوسیله مورد استفاده تعداد بیشتری از هموطنان قرار گیرد.

جمعه 30 مرداد 1394