تجلی عظمت تاریخی وغنای فرهنگی آذربایجان در بازیهای المپیک اروپایی

مطلبی از سایت هون مورونو 2

شب گذشته اولین دوره بازی های المپیک اروپایی ۲۰۱۵ با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی در باکو پایتخت آذربایجان آغاز شد


مراسم افتتاحیه این بازی ها با حضور بیش از ۶۰ تیم اروپایی در استادیوم بسیار زیبای باکو و در برابر چشمان ۷۰ هزار تماشاچی برگزار شد. در این مراسم رهبران و مقامات عالی رتبه بیش از ۴۰ کشور و از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به همراه همسرش خانم امینه اردوغانحضور داشتند.
این مراسم خیره کننده که عظمت تاریخی، غنای فرهنگی و قدرت سازمان دهی آذربایجان را نشان میداد با حضور هنرمندان برجسته آذربایجان و جهان و نیز هنرنمایی نزدیک به ۶ هزار تن از جوانان این کشور در برابر دید جهانیان قرار گرفت و بسیاری از کانالهای مهم جهان تصاویر این افتتاحیه پرشکوه و رویایی را بصورت زنده برای صدها میلیون نفر در اروپا و دیگر نقاط دنیا پخش کردند.
تجلی عظمت تاریخی وغنای فرهنگی آذربایجان در بازیهای المپیک اروپایی
در بخشی از این مراسم عالیم قاسیم اوف، یکی از نوابع موسیقی جهان، ترانه ساری گلین را به همراه ترانه های مُقامی آذربایجان بصورتی بسیار زیبا اجرا نمود. سپس دهها نقاره زن در اقدامی سمبیلک، با شمارش معکوس عدد ۲۴، استقلال جمهوری آذربایجان را نمادینه کردند. 

مراسم با نواخته شدن سرود ملی آذربایجان و برافراشته شدن پرچم سه رنگ این کشور همراه با نورافشانی آغاز گردید. در ادامه مراسم مشعلالمپیک بازیهای اروپایی که از سوی الهام علیف رییس جمهوری آذربایجاندر تاریخ ۲۶ آوریل در آتشگاه جاودان باکو روشن شده بود پس از طی ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در داخل جمهوری آذربایجان، از سوی ایلهام زکی یف، قهرمان پارالمپیک آذربایجان، به استادیوم آورده شد. 

اقتتاحیه مراسم مملو بود از تصاویر، طرحها و ماکتهایی که تاریخ دیرین، هنر مشعشع و فرهنگ زرین ملت ترک آذربایجان را به نمایش می گذاشت. به دنبال نورافشانی و رقص هنرمندان، ورزشکاران کشورهای اروپایی همراه با پرچمهایشان داخل استادیوم شدند. استقبال تماشاچیان آذربایجانی از کاروان ورزشی ترکیه به حدی بود که مفهوم برادری میان دو ملت ترکیه و اذربایجان را باردیگر، بصورتی بارز به نمایش گذاشت.
در این میان جمهوری کوزوو که در سال ۲۰۰۸ مستقل شده است به دنبال پذیرش کمیته برگزاری برای اولین بار با اعزام یک کاروان ۱۸ نفره، در این بازیها شرکت کرد. متعاقب اتمام عبور کاروانهای ورزشی، خانم لیدی گاگا، هنرمند شهیر جهان، ترانه Imagine را خواند.  سپس الهام علیفرییس جمهوری آذربایجان در سخنرانی کوتاه اغاز مراسم را بصورتی رسمی اعلام نمود.

گفته می شود خانم دکتر مهربان علیف، بانوی اول جمهوری آذربایجان، ریاست کمیته برگزاری مراسم و بازیهای اروپایی را بر عهده دارد.














دوشنبه 25 خرداد 1394