HOŞ GELDİNİZ, DOĞRU YERDESİNİZ

ترجمه و آموزش زبان ترکی (استانبولی، راهنمایی گردش در ترکیه و ایران، رصدها و نظرهای شخصی

İranda yatırım fırsatları ararken...

Teknolojik gelişmeye, hatta sosyal ve kültürel değişime bayağı acıkmış İran'ın kapıları nihayet (ama henüz galiba!) dünyaya açılıyor. 11. Hükümetin süresinin yarısından fazlasını aldığı, her konuda bir sürü sorunlar birikmişken, bütün enerjisini bu konuya harcadığını, ekonominin bir devletin ve de milletin hayatî önem arzettiğine bağlayarak anlayabilmekteyiz.

37 seneden beri başlayan ve gittikçe genişleyen yaptırımlara karşı milletçe eşine az rastlanır ve takdire şayan bir duruş sergilemiş olan İran, artık daha değişik görünmeyi ve daha iyi anlaşılma ve algılanmayı haketmektedir.

İran'da yatırıma aç ve açık sektörlerin başında gelenler şunlardır:

  • Turizm sektörü, İranlıların bu alandaki bilgi ve deneyimleri yok sayılacak kadar yetersiz. Turistik yerleri tanıtın, yatırım yapın ve kazanın.
  • İranda taşımacılık sektörü çalışır vaziyette olsa da, çok düzensiz ve özellikle tırlarla taşımacılık alanında, yeterli araç ve şöför olduğunu varsayarsak dahi, bunların doğru bir sistem ve yönetimle çalışmadığından olacak ki gözle görülür aksamalar vardır. Ayrıca dış ticaret hacminin artacağı büyük bir olasılık arzettiğinden, var olan sistem daha da yetersiz ve pasif kalabilir.
  • İran'da kuraklığın getirdiği büyük ölçüde hasardan dolayı ve kamuoyunun baskısı neticesiyle bu konuda özellikle Azerbaycan (Urmiye gölünün kuruması ve Tebriz'deki hava kirliliği), Tahran, Kerec ve Arak (hava kirliliği), Huzistan ve Fars (eyaletlerindeki göl ve göletlerin kuruması ve hava kirliliği) olmak üzere acil kurtarma ve iyileştirme girişimlerine ihtiyaç duyulmaktadır. İlk bakışta bu konunun devlet kurumlarının alması gereken kararlarla çözülebileceği görülürken, fiziksel girişimleri de gerektirecektir.
  • İran'da yine iklim değişikliğinin getirmiş olduğu ve her gün geçtikçe daha kötüye giden su kaynaklarının kurtarılması açısından geleneksel tarım ve sulama teknolojisinin değiştirilmesi gerekmektedir. Bu konu özellikle İran'ın Azerbaycan bölgesindeki Urmiye gölünü çevreleyen Tebriz, Merağa, Miyandoab, Mahabad, Nağade, Urumiye ve Şebister ovaları başta olmak üzere, Kazvin- Kerec- Tahran- Veramin ovası, İsfahan ovası, Maharlu ve Bahtıkan gölleri ovası (Şiraz) için hayati ve ivedik önem arzetmektedir.
  • İranda çalışmalarınız için deneyimli resmi bir avukatı danışman edinmenizi tavsiye eder, bu konuda da yardımcı olabiliriz.

 

İşlerinizde başarılar dilerim...

ادامه مطلب
چهارشنبه 21 بهمن 1394

سوالات متداول در خصوص مسافرت به استانبول و سایر شهرهای ترکیه (نوروز 1395) 2

می توانید سوالات خود را با اسم و محل زندگی خود به این آدرس ایمیل کنید: resuldaghsar@yahoo.com

(پاسخ سوالتان در عرض یک الی سه روز ارسال می شود و مجموع سوالات و پاسخها هر چند مدت یکبار جهت استفاده دیگر عزیزان در وبلاگ گذاشته می شود- مگر اینکه موکداًٌ نخواهید)

با تشکر


سوال (حیدری- مرند آذربایجان شرقی): سلام، ما یه خونواده چهار نفری ایم و نوروز حداکثر چهار روز می تونیم بریم مسافرت. بچه ها یکی دوره راهنمایی و یکی سوم ابتدائیه. تو وبلاگتون مطالب متعددی درباره ترکیه دیدم. تو ترکیه برای ما کجا را (یا کجاها را) با یک برنامه سه- چهار روزه پیشنهاد می کنین؟

جواب: در ظرف چهار روز شما می تونید یکی از این موارد را برای مسافرت نوروزی انتخاب کنید: الف: استانبول، ب: ازمیر، قوش آداسی و سلچوق،  پ: آنکارا، گؤرمه و قونیه،  ج: آنتالیا،   ح: ترابزون و ارزروم. شما نگفته اید که قبلاً به کدام شهر ترکیه سفر کرده اید یا اینکه علائق فرهنگی خانواده تان چه جوری است. به هر حال من خدمت شما عرض می کنم که استانبول همیشه و برای همه سلائق جالب است. آنتالیا (علیرغم دمای حدود 20 درجه ایش در نوروز) زیاد مناسب برای آبتنی نیست. ولی مناظر طبیعی و آثار باستانی بسیاری برای دیدن دارد. شاید هم با دیدن روسها یا اروپاییهای داخل آب هوس کنید شنا هم بکنید ولی حواستان باشد که ما عموماً گرمسیری هستیم. برای رفتن به آنتالیا می توانید از تورهای هوایی که با وقت شما تناسب دارند استفاده کنید یا از پروازهای تهران-استانبول (از برخی شهرهای دیگر ایران مثل تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد نیز به مقصد استانبول پرواز هست) و سپس استانبول- آنتالیا استفاده کنید. ترابزون و ارزروم دارای مناظر طبیعی خارق العاده و چند اثر باستانی جالب هست. برای مسافرت زمینی هم مناسب است. ازمیر-قوش آداسی- سلچوق نیز با استفاده از رفت و برگشت هوایی توصیه می شود. شما می توانید دو روز در ازمیر و یک روز نیز به سلچوق (خرابه های شهر باستانی افس، معبد آرتمیس، غار و کلیسای آنا مریم) و چند ساعت قدم زدن در ساحل قوش آداسی اختصاص دهید. با توجه به اینکه نوروز فصل مناسبی برای شنا نیست قوش آداسی معروف تنها برای اینکه دیده باشید به اینجا اضافه می شود و اگر بعد از بازدید از جاذبه های سلچوق در فاصله 60 کیلومتری ازمیر وقت کافی برایتان باقی بود سری به قوش آداسی در فاصله 30 کیلومتری سلچوق بزنید. برای رفتن به سلچوق از مینی بوسهایی که از ترمینال بزرگ ازمیر هر نیم ساعت حرکت می کنند استفاده کنید و برای رفتن به قوش آداسی (از سلچوق) نیز مینی بوسهایی تقریبا هر نیم ساعت حرکت می کنند. برای بازگشت از قوش آداسی به ازمیر نیز می توانید از مینی بوس یا اتوبوس استفاده کنید. برای آنکارا- گؤرمه- قونیه نیز می توانید برنامه تقریباً مشابهی تنظیم کرده و از سه- چهار روزتان استفاده مناسبی بکنید. شما با رسیدن به آنکارا از دیدنهای این شهر از قبیل قلعه آنکارا، موزه تمدنهای آناتولی، آنیت قبر (مجموعه آرامگاه آتاتورک شامل چند موزه می باشد که رایگان نیز هست) و قیزیل آی (مرکز شهر) به طرف نوشهر حرکت می کنید. فاصله آنکارا تا نوشهر با اتوبوس حدود 3 ساعت است. شب اول را در نوشهر بخوابید و صبح سراغ «پری باجالاری» (لانه های پریان) در منطقه مشهور کاپادوکیا در گؤرمه بروید. اینجا از لحاظ جاذبه های سکونت در اعصار باستان شباهت بسیاری به روستای کندوان (اطراف تبریز) دارد. شما در این محل می توانید از بالن نیز برای گشت و بازدید هوایی از منطقه استفاده کنید. البته قیمت استفاده از بالنها ممکن است کمی گران به نظر برسد که نفری حدود 150-200 هزار تومان است ولی از قیمت بالن سواری در شمالشرق تهران (که حدود 350-400 هزار تومان است) مناسبتر و مطمئنتر است. شب دوم را در گؤرمه استراحت کرده و روز بعد نیز به بازدید از محل ادامه می دهید. برای روز سوم اگر وقت و رغبتی داشتید می توانید سری به قونیه محل آرامگاه مولوی بزنید.

سوال (؟- تکاب آذربایجان غربی): نوروز سه سال پیش مسافرت ارزان و به یاد ماندنی به وان داشتیم. با توجه به مسائل امنیتی که اخیراً در این منطقه حادث شده شما مسافرت به این شهر را چگونه می بینید؟

جواب: هرچند مساله جدی در این شهر و خیلی از شهرهای اطراف وجود ندارد ولی شاید بهتر باشد در این نوروز برنامه دیگری برای مسافرت در نظر بگیرید. چنانچه کم خرج بودن مسافرت برایتان مهم است می توانید به سفر داخلی در محدوده شمالغرب کشور (مسیر آستارا- اردبیل- سرعین- تبریز- کندوان- ارومیه و یا مراغه و مهاباد و ...) داشته باشید. یا مسیر ارزروم- ترابزون را انتخاب نمایید.

سوال (علیزاده- کرج): سلام، بنده قصد دارم نوروز همراه سه نفر از دوستان به استانبول برم. چقدر برام خرج بر میداره و کجاها را حتماً بریم؟

جواب: مشخص نکرده اید که هوایی یا زمینی می خواهید بروید یا برای چند روز می خواهید بروید. خدمتتان عرض می کنم که هواییش و برای سه روز ممکن است نفری 3 میلیون براتون خرج داشته باشد. شاید بهتر است از تورهای نوروزی استفاده کنید ولی خیلی از تورها برنامه مناسبی برای گشت شهری ندارند یا برای گشت شهری مبلغ جداگانه ای می گیرند، به هر حال توجه داشته باشید که حتماً جاهایی از قبیل موزه توپ قاپی، موزه آرکئولوژی، موزه پانوراما استانبول 1453، میدان تقسیم و خیابان استقلال، تور بغاز (از اسکله امین اؤنو با قیمت مناسب هر ساعت برقرار است)، قاپالی چارشی (بازار سرپوشیده استانبول)، مساجد سلطان احمد و سلیمانیه و میدان سلطان احمد، موزه/کلیسای آیاصوفیه، آب انبار یئره باتان و برج و باروهای قدیمی شهر دیدن کنید.

سوال (؟): با سلام، مطالب وبلاگتان جالب است. ظاهراً مترجم هستید ولی مطالب مرتبط با گردش و مسافرت بخصوص در ترکیه نیز می گذارید. می خواستم بپرسم آیا ترابزون در ایام نوروز ارزش گردشگری دارد؟ بنده یک بچه خردسال هم دارم و نگرانیم بیشتر از بابت سرمای احتمالی هواست.

جواب: ترابزون بیشتر با جاذبه های طبیعی اش جلب توجه می کند. حال چنانچه شما جزو آن دسته از هموطنان هستید که طبیعت را در ظواهر تابستانی آن خلاصه می کنند ترابزون (علیرغم سرسبزی حتی زیر برف) شاید چندان جذاب نباشد. اما زمستان ترابزون هم دیدن دارد. ضمن اینکه ترابزون در ایام نوروز معمولاً سرد نیست و اغلب در این ایام حدود 10 درجه بالای صفر می باشد. شما می توانید ضمن دیدن شهر ترابزون، سواحل درای سیاه و خرید از مراکز مدرن این شهر از معبد سومئلا در دره ای سرسبز واقع در 40 کیلومتری جنوب شهر و دریاچه بسیار جالب و زیبای اوزون گؤل در 80 کیلومتری جنوبشرق شهر دیدن کنید و به همراه خانواده جنگل پیمایی و کوه پیمایی به یاد ماندنی در ییلاقات خنک و نسبتا سرد ولی زیبای اطراف ترابزون داشته باشید و صد البته پوشش مناسبی را در نظر بگیرید.

سوال (واحد- اصفهان): سلام، به نظر من کیش خودمان کم از دبی، اصفهان خودمان کم از استانبول یا شمال خودمان کم از مناظر طبیعی اروپا ندارد. آیا شما هنوز مرغ همسایه را غاز می بینید؟

جواب: با تشکر از یادآوریتان! خدمت هموطن بسیار عزیز و فهیمم عرض کنم که این وبلاگ با هدف کاری و برای جذب ترجمه (ترکی استانبولی- فارسی و بالعکس) و راهنمایی مسافرت به ترکیه (یا راهنمایی گردشگران ترکیه در ایران) راه‌اندازی شده است. بنابراین طبیعی است که مطالب گردشگری ما در ارتباط با جاذبه‌های خارجی و اکثراً ترکیه باشند. فرمایش شما کاملا بجا و متین است. البته خود من شخصاً برای کیش، برج میلاد و ... ارزش ریالی خرج کردن قائل نیستم ولی جاذبه های باستانی ما در اصفهان، کاشان، تبریز، همدان، یزد و خود تهران و ... و جاذبه های طبیعی در سراسر کشورمان از جنگل تا کویر و از صخره های سترگ تا دریا و تالابها در حد مقایسه با مشابهات خارجی هستند (ضمن اینکه برخی از آنها کم نظیر یا حتی بی نظیرند). تنها چیزی که به شدت در موراد میهنی به چشم می خورد عدم رعایت نظم و نظافت طبیعت از سوی هموطنان گردشگر است. متاسفانه.

سوال (؟): سلام، در تمامی سایتهایی که با گردشگری سر و کاری دارند دقت کرده‌ام. همه‌شان به جاهایی می‌پردازند که نانی برایشان دارد. تقریباً کسی از گردشگری طبیعی در معنا و مفهوم حرفه‌ای آن حرفی نمی‌زند. شما هم همینطور!

جواب: از شما دوست عزیز صمیمانه تشکر می کنم. بنده خود اصلاً دهاتی (!)ام و علاقه خاصی به طبیعت دارم. در روزهای آینده در این خصوص مطالبی خواهم گذاشت.

سوال (داود- تاکستان زنجان): سلام، چرا در مورد سایر کشورهای همسایه مخصوصاً ترکمنستان (که کمتر به آن پرداخته می‌شود) مطلبی نمی‌گذارید؟ مثلا خود من خیلی دلم می‌خواد همین نوروز برم ترکمنستان. نظر شما در مورد آثار و جاذبه‌های این کشور چیه؟

جواب: متاسفانه در مورد این کشور اطلاع زیادی ندارم ولی شما می‌توانید مناسبترین و مطمئنترین اطلاعات را از سایت سفارت ترکمنستان در تهران یا سایت سفارت ایران در عشق‌آباد بیابید.

ادامه مطلب
چهارشنبه 7 بهمن 1394